torsdag 11 juni 2020

En resa till Ystad

...den vackra lilla staden vid havet
I Ystad har gamla miljöer, även medeltida sådana, bevarats på ett enastående sätt...

Jag har dessutom ett rent personligt förhållande till stan - när jag stiger av tåget sköljer minnen från ungdomstiden över mig...

Portarna till hamnen...

Porten till Europa - båtarna till Bornholm och kontinenten har länge betytt mycket för staden...

Den övre, eller inre fyren från 1860-talet...

I min barn- och ungdomstid var det ångtåg och rälsbussar som tog mig från min hemby på Österlen och hit (och ibland vidare ut i stora världen)...

De där silona i hamnen...

...och så kan de också se ut...

Järnvägsstationen från hamnsidan...

Gamla tullhuset vid Spanienfararegatan...

Här har konstnären Sven-Ingvar Johansson förvandlat en askstubbe till konst - den kallas mycket riktigt för Resenären. Själv känner jag mig inte riktigt som en sådan för en del av mig själv är alltid här...

Vid Hamngatan finns spåren kvar från en av Ystads legendariska biografer...

På andra sidan står Hotell Continental, hotell och restaurang med anor...

Att ströva planlöst kring i Ystad är en konst som jag utvecklade tidigt i ungdomen (det funkar bra, för hur man än bär sig åt så hamnar man på trevliga ställen) - här har jag kommit in i Åfåran...

I gamla tider rann Vassaån fram här genom stan och på sidorna av ån stod de små korsvirkeshusen med sina täppor...

Husen vid Stickgatan...

En äldre gård på andra sidan samma gata - nu tillhåll för romersk-katolska kyrkan...

Apgränd till vänster och Pilgränd till höger - i det blå huset finns Pilgrändens Wärdshus...

Idyllen i Ystad...

Vädergränd - Gamla Hantverkargården står det över porten och årtalet 1727...

Lilla Östergatan...

Rosorna har börjat blomma - finns många sådana i Ystad...

En titt in på en gård vid Lilla Östergatan...

Vid restaurang Bäckahästen läser jag att de tyvärr kommer att ha stängt i sommar. Obs nytt bud nu, till min glädje ser jag att Bäckahästen öppnar den 1 juli...

Garvaregränd med Apoteksgården från ca 1600...

Blomsterfägring när jag närmar mig klostret...

Det fantastiska medeltida klostret som fyllde 750 år för ett par år sen...

Klosterkyrkan betraktad från Sladdergatan...

Stora Norregatan med vy mot Sankta Maria kyrka - till vänster Brahehuset från 1500-talet och till höger Änglahuset vars äldsta del är från samma århundrade...

Ystads Allehanda på Lilla Norregatan...

Lilla Norregatan...

Lilla Västergatan, vy mot väster...

Om man vänder sig om en bit ner i gatan så får man det klassiska Ystadmotivet...

Långgatan med Grönvallska gården, Sekelgården och Möllers bryggeri...

Skansgatan nära teatern...

Rosornas stad...

Teatergränd mot norr...

Vy från Stora Västergatan...

Latinskolan som uppfördes omkring år 1500 och som användes som skolhus fram till 1841 - troligen Nordens äldsta bevarade, friliggande skolhus som använts under så lång tid...

Ett besök i kyrkan - här finns mycket att se för den som är intresserad...

Sankta Maria kyrka som stått här sen början av 1200-talet - dags för mig att gå och ta en eftermiddagsfika...

Bilderna från en resa till Ystad tisdag 2 juni 2020

6 kommentarer:

  1. Tack för de fina bilderna från Ystad. Där gick jag på flickskolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Flickskolan minns jag mycket väl. Den passerade jag varje dag under skolveckan när jag gick på läroverket (åkte rälsbussen morgon och kväll)...

      Radera
  2. Tack för inspirationen, Ronny. Bokat 2 nätter på Ystad saltsjöbad (40-årig bröllopsdag) och 2 på Östangård. Längtar till Österlen även i år. Om Coronan tillåter.
    Pelle Boman Lidköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du uppskattar detta. Lycka till med firandet!

      Radera
  3. Alltid kul att se dina nerslag i vår gemensamma ungdomsstad. Jag var själv ”hemma” under förra månaden och satte mig som vanligt på Mariakonditoriet och tittade ut på folklivet. Tyvärr kände jag inte igen någon av de passerande. Då drar jag mig till minnes att det är 46 år sen jag flyttade från min barndomsstad. Tiden går! Jag har lagt ut några bilder från min nuvarande hemstad - Lund, kanske kan de intressera dig!

    flickr.com/appelpix/albums

    Hälsningar från Christer

    SvaraRadera
  4. Trevligt att höra från dig Christer! Jag ska gärna titta på dina bilder. De håller alltid hög klass.

    SvaraRadera