tisdag 2 juni 2020

Tvedöra Beach

...skönt bad med sandstrand

Ute på natursköna Tvedöra hed finns denna förnämliga badsjö - och ändå inte så långt öster om Lund och Södra Sandby...

Vi tar det från början. Jag startar min cykeltur vid Lunds södra station och tar det utmärkta Hardebergaspåret österut tio km till Södra Sandby...

Ute på landsbygden öster om Lund...

Korna betar fridfullt på ängarna uppe på Kungsmarken...

Närmar mig Södra Sandby...

Passerar möllan i Södra Sandby...

...och förbi den gamla spritfabriken som numera är bostäder...

Ute på Hällestadsvägen...

Passerar fina gårdar...

...och vägen slingrar sig fram genom ett skönt landskap...

Lilla Abusa gård...

...med gamla anor...

Strax intill ser jag denna gård...

Omväxlande med det rogivande landskapet...

...och vackra hus...

Där uppe skymtar Abusagården...

...och på andra sidan vägen finns Eliselundsgården...

Nu kommer jag in på militärt övningsområde - och läser på informationstavlan noggrant om vad som gäller inom området...

Vid parkeringsplatsen nära sjön finns ett minnesmärke...

På stenen står: Tvedörra Kungl. Södra Skånska Infanteriregementets mötesplats åren 1823-1888...

Gammal gård nära Tvedöra...

Jag börjar med att följa en liten väg ner till sjöns södra del...

Så här ser det ut när man kommer fram...

Små blomster förskönar platsen och dagsländor surrar fridfullt i luften...

Detta är ett sandtag som man slutat exploatera och som blivit vattenfyllt - fin sandstrand och fin sand på botten...

Små badstränder finns lite varstans runt sjön, men huvudsakligen i norr och söder...

Utsikt över mot norra sidan...

Gammal gård vid sjöns södra strand...

Jag drar vidare...

Kommer ut på vägen som söderut fortsätter till Torna Hällestad - jag har sett på en gammal karta att det funnits en vattenmölla här nere vid bäcken söder om sjön...

Och där har vi den - Hällestadsmölla eller Skrifvaremöllan, kallades den...

Åt andra hållet - här utsikten norrut över landskapet...

Bilparkeringen vid sjöns västra sida...

Vy från stranden på västra sidan...

Vi är i blomstertiden nu - här förtjusande teveronika som förgyller...

Rör mig nu på liten stig längs norra sidan...

...och kommer fram till badplatsen på norra sidan (kommer man med bil så är det närmare att parkera på norra sidan, strax öster om Tvedöra by)...

Barnen verkar gilla att bad här - och här tillbringar jag några sköna timmar med barn och barnbarn som jag inte sett på länge...

En fridfull plats...

På väg tillbaka till min cykel passerar jag en ridå av unga alträd vid sjökanten...

...och följer en stig i grön tunnel...

Jag tar mig en titt på den lilla byn Tvedöra...

Den ligger norr om sjön och här kommer jag in från väster...

Här har jag vänt och är på väg tillbaka västerut (obs finns alltså bilparkering även här öster om byn - närmare här ifrån om man ska till norra badplatsen)...

Såg någonstans att här funnits både smedja och cementtillverkning förr...

En titt norrut över hedlandskapet från Tvedöra by...

Bilderna från en cykeltur till Tvedöra söndag 31 maj 2020. Jag cyklade Hardebergaspåret 10 km från centrala Lund till Södra Sandby. Fortsatte på Hällestadsvägen, drygt fyra km från Södra Sandby till Tvedöra. Obs! Detta är inget kommunalt bad, allemansrätt och militärens regler gäller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar