onsdag 1 maj 2019

Ribersborg i Malmö

...bostadsområde med ljus och luft
Dessutom nära till parker och stranden vid Öresund plus ett stort utbud av kaféer och matställen - inte helt fel som ett utflyktsmål med speciell arkitektur och stämning...

Jag börjar min rundvandring i Öresundsparken som utbreder sig mellan bostadshusen och Ribersborgsstranden...

Ett skönt promenadstråk...

...nära yttre husraden i Ribersborg...

...och inte långt från stranden och utsikten mot Västra hamnen...

Skulpturen "Vinden" från 1959 av John Lundqvist...

Utmed Limhamnsgatan tronar de elva Ribershusen som en havsfront - en kraftfull markering av det modernistiska bostadsområdet som började byggas på 1930-talet enligt funktionalismens ideal...

Vy från strandfältet...

...nära till strand och kallbadhus...

...liksom Västra hamnen...

Jag drar mig in i området och börjar här vid Turbinen, Malmös första rondell...

Härifrån löper Tessins väg diagonalt rakt igenom Ribersborgsområdet...

Till höger ser jag det första av Ribershusen...

Jag som är lite av en arkitekturnörd älskar såna här balkonger...

Sidogatan här vid Tessinsparken heter Ola Hanssonsgatan - flera gator i området har fått sina namn efter olika författare, konstnärer och arkitekter...

Till vänster får jag syn på detta...

Jag måste titta efter lite mera - tilltalar mig på något sätt...

Också på vänster sida ser jag en annan typ av balkonger...

Tuppen är restaurang och mötesplats för seniorer...

...i detta kollektivhus...

...där jag även får ta mig en titt i de tjusiga korridorerna...

I slutet av Tessins väg får jag syn på sidogatan Henrik Wranérsgatan - uppkallad efter den kände Österlenskildraren från Vranarp nära Simrishamn...

Tessins väg mynnar här, vid Fridhemstorget - kyrka och skola finns det här...

...liksom en förskola (jag såg även en del torghandel)...

Dags för kaffepaus på Café Fridhem...

Jag svänger in på Regementsgatan - den avgränsar Ribersborgsområdet i söder...

Titt in på bostadshus på Ribersborgssidan...

Gallerier, butiker av allehanda slag, caféer och matställen - utbudet är stort här och i hela området...

Jag drar mig nu mot Ribergsborgsområdets sydöstra hörn, men först en titt på Ribersborgsskolan vid Kilian Zollsgatan (går parallellt med Tessins väg). Skolan är en F-6-skola och har drygt 500 elever. Finns även förskola i anslutning till skolan...

Nära skolan, vid Sergels väg, står detta nybygge av bostadsrätter från 2002...

Liten titt på äldre hus, här vid Gustav Rydbergsgatan...

Erikstorpsgatan mot mera funkishus...

...som detta på en hörna längre fram på gatan...

Titt in på sidogatan Roslins väg...

Nu är jag ute på Mariedalsvägen, som avgränsar området i öster...

Passerar idrottsplatsen på andra sidan vägen (Kronprinsen i bakgrunden)...

...och strax är vi inne i Slottsparken...

Bilderna från en stadsvandring i Ribersborgsområdet, Malmö, på påskafton 2019

Wikipedia om Ribersborg och dess historia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar