tisdag 1 augusti 2017

Friseboda naturreservat

...den trolska tallskogen
Sällsam natur vid Östersjöns ålakust

Jag börjar min vandring i Friseboda naturreservat med kaffepaus nere vid havet efter min cykeltur hit

...och kan sen konstatera att det inte är långt mellan ålabodarna vid den här kusten. Här ser vi Frisebodaboden.

Frid råder på platsen...

...och jag vandrar en bit norrut

...slår ett öga på utsikten söderut ner mot konturen av Stenshuvud

...och ger mig sen in i det säregna landskapet innanför kustlinjen

...med heltäckande vit lavmatta

...och gles tallskog

Gammal gles tallskog...

...med vit lavmatta...

...och knotiga gamla tallar

...ja, jag förstår att man har kallat detta för den trolska tallskogen

Se också Skånska Resor: Gropahålet och Friseboda.


Bloggar om friseboda, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar