söndag 6 augusti 2017

Fler bilder från Ravlundafältet

...ett skönt naturområde
Ravlundafältet är ett militärt övningsområde som är öppet under sommaren. Ett fantastiskt naturområde med fina stränder, betade marker och skogsområden. Närmast kusten leder ett antal raviner ner mot sandstranden...

Jag kommer in i området från väg 19. En mindre väg leder mig genom skogen...

...ut till de betade ängarna

Från Flodahusvägen, som går i skogsbrynet, ser jag ut över fälten

I den lilla "dalgången" eller rännan där träden sticker upp rinner den lilla Knäbäcken

Jag passerar resterna av Knäbäcksdösen

Jag närmar mig nu havet och den lilla Knäbäcken...

...som kommer rinnande här

...och mynnar i havet

Vy från åmynningen söderut mot Stenshuvud

Det är en vacker plats här

Just här låg det lilla vackra och idylliska fiskeläget Knäbäck fram till 1956 då platsen inlemmades i det militära övningsområdet

Jag börjar vandra söderut längs havet mot Haväng...

Tillbakablick norrut...

Vy inåt land, över fältet mot skogen och åsen

Små och stora raviner avlöser varandra...

Silhuetten av Stenshuvud som här norrifrån liknar en jättelik krokodil (från söder har huvudet mera formen av en delfin).

Här följer nu några exempel på ravinerna ute mot stranden...













En mycket vacker plats i mina ögon

Havet...

...och det öppna landskapet

Jag passerar förbi ålabodarna vid Haväng

...och tar en fika på Skepparpsgården (vandrarhemmet)

Kommer förbi vinfälten i Skepparps by

Går på bron över Verkeån...

...och avslutar min vandring vid Ravlunda kyrka

För mera fakta och fler bilder se det ursprungliga bildreportaget från vandringen över Ravlundafältet:

Ravlundafältet - ett mycket populärt utflyktsmål


Bloggar om natur, sommar,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar