söndag 11 oktober 2020

Irrfärder i Malmö

 ...i den begynnande höst

Hamnade till sist på en av mina favoritgator...

Ett planlöst (dock ej sanslöst) irrande på cykel. Plockar upp kameran här vid den vackra Johanneskyrkan, uppförd i jugendstil och byggd i början av förra seklet när Möllevångsområdet också byggdes...

Det eftermoderna Triangeln med station...

Passerar dessa skruvade bronsskulpturer framför konsthallen. Styckena kallas för Points of view och gjorda av den brittiske konstnären Tony Cragg...

Nu blev det mycket. Trädet till höger är ett ginkgoträd, det minns jag. I mitten har vi skulpturen/fontänen Tragos (från 1953) av Nils Sjögren och i huset med den ståtliga gaveln fanns en gång Svenska Sockeraktiebolagets kontor...

Liten närstudie av ginkgons blad, trädet räknas till de bladfällande barrträden...

Fellini-känsla i operafontänen? Känns som lite försent att bada här detta året...

Detta var ursprungligen Malmö Stadsteater och platsen framför kallades för piazzan...

Höstkänsla i Pildammsparken...

Vy bort över tallriken i riktning mot Limhamn...

Blomsterfägring dröjer sig kvar...

Malmö gamla idrottsplats (invigd 1896)...

Höstkänsla vid Stadsbiblioteket...

Vid dammen framför biblioteket...

...har färgspelet börjat så smått...

Jag följer kanalen genom Gamla kyrkogården...

Vy mot förra sekelskifteshusen vid Regementsgatan...

Känslan av begynnande höst infinner sig även här...

Minneslunden på kyrkogården...

Höstlig frid bland de som gått hädan...

Stämningsbild från kyrkogården...

Så förändras färgskalan för varje dag nu...

Fasadmålning vid Grynbodgatan...

Jag stannar till en stund vid Jacob Nilsgatan på Gamla Väster - här finns några av de äldsta husen och här finns atmosfär...

Bilderna från irrfärder på cykel i Malmö torsdag 8 oktober 2020

 

2 kommentarer:

  1. Tack än en gång för vandringen genom Malmö som varit min stad i 70 år,men bor på Bjäre halvön nu.

    SvaraRadera
  2. Dina bilder andas så fin atmosfär . Jag beundrar och älskar det gamla Malmö. Upplever det varje dag och kan inte få för mycket av det. Bor själv mitt emot Intiman och teaterparken.

    SvaraRadera