tisdag 15 september 2020

Tryde socken på Österlen

...fyra små byar och ett slott
I Tryde socken var Tryde kyrkby. Tomelilla var minst av de fyra byarna och bestod bara av sju gårdar. En av dessa gårdar finns fortfarande kvar, kallas Byagården och är idag museum...

Jag stiger av tåget vid pågatågsstationen i Tomelilla. När järnvägen kom expanderade den lilla byn och blev en verklig järnvägsknut med tåg mot Sankt Olof, Simrishamn, Ystad, Eslöv och mot Malmö över Sjöbo och Dalby...

Den gamla fina järnvägsstationen står fortfarande kvar och väntsalen används...

Vad är nu detta? Jo, här köper man biljetten till...

...det lilla museum som är inrättat i den forna nedgången under järnvägen, även kallad undergången...

Muséet är naturligtvis världens minsta filmmuseum och världens största Hasse & Tage-museum...

Detta är Folke "Spuling" Linds rollfigur som kamouflagemålad tysk soldat ur filmen Picassos äventyr, som står staty utanför museet...

Tomelilla har småstadskaraktär, med järnvägen växte byn och blev först municipalsamhälle och sen köping...

Jag svänger in på Norregatan - här ligger Riobiografen där Hasse och Tage hade världspremiär på sina filmer...

Bredvid har vi trevliga Bullen och Bönan där jag tar en förmiddagsfika så jag orkar cykla ut i den gamla socknen...

Passerar vackra Torget...

...Tomelilla kulturhus...

...och Välabadet - nu sätter jag kurs norrut...

Rätt snart är jag framme i Sälshög, den andra byn i socknen (knappt två km när jag korsat väg 11)...

Först styr jag österut (vägen mot Spjutstorp) där korna betar i hagen (kan det vara Sälshögs boställe där bakom?)...

...och plöjningen är igång till måsarnas förnöjelse...

Efter drygt en och en halv km får jag syn på det, huset som en gång var Hasse Alfredssons sommartorp...

På väg tillbaka mot byn ser jag detta hus som ser ut som en typisk banvaktstuga - järnvägen från Tomelilla mot Sankt Olof och vidare mot Brösarp gick fram här en gång i tiden...

Fyrlängad gård vid byavägen...

Detta kan ha varit byns skola...

Mitt emot ser jag ett vackert gatehus...

Från vägen norrut (mot Everöd) hittar jag gården jag söker i Sälshög, nämligen Ambumsgården. Här hade Hasse och Tage filmateljé i en av stallängorna. Det fanns också kontor, verkstäder, förråd, loger, smink och kök samt inkvartering...

Några filmer som spelades in med gården som bas var Bröderna Lejonhjärta, Picassos äventyr, Den enfaldige mördaren, Falsk som vatten och Jim och piraterna Blom...

Jag drar vidare mot Everöd, den tredje byn i socknen - mellan Sälshög och Everöd går landskapet i en böljande svag dalgång...

Längs Everöds byväg ser jag bland annat Everöds gamla skola, där nu Specialsnickeriet håller till...

Byvägen slingrar sig österut...

Everöds nygård med parkliknande trädgård...

Jag ser flera fina hus. Här vänder jag - längre österut finns Logi Gamlegård B&B...

Jag tar en sväng västerut, från väg 19 ser jag Everödsgården, tidigare utgård till Kåseholms gods, har varit i nuvarande släkts ägo sen 1894...

På väg tillbaka ser jag denna väggmålning med tjuren Ferdinand...

På avstånd zoomar jag in kyrkan i Tryde, men jag återvänder till Tomelilla för lunch...

Efter lunch på Smakbruket styr jag cykeln norrut från stationen under bron...

En bit räls finns kvar. Jag ska följa cykelstigen som går längs banvallen av den gamla järnvägen mot Lövestad och Vollsjö till Eslöv...

Jag kommer fram till Nostalgimuseum och Femtiotalscafé som har öppet sommartid. Här ifrån tar jag mig ut på vägen från Sälshög...

...passerar Trydeholmsgården...

...och när jag närmar mig Tryde kyrkby står majsen hög på båda sidor...

Före detta prästgården...

Kyrkan på höjden...

Utsikt från kyrkogården mot kullarna söder om byn...

Platsen för den gamla medeltidskyrkan är markerad...

Den nya kyrkan som stod klar 1869...

Dopfunten är världsberömd, gjord av den så kallade Trydemästaren och daterad till 1160...

På andra sidan kyrkogårdsmuren finns ett hus som en gång rymt en lanthandel...

Bredvid en flott tegelvilla från början av förra seklet...

På andra sidan finns den gamla skolan...

Nu styr jag ut på den mindre Hörjelvägen, ut på landet...

...där jag passerar pittoreska hus och gårdar...

Efter cirka tre km smalnar vägen och blir till en grusväg...

...men nu svänger jag ner till höger och närmar mig...

...slottet Kåseholm med anor tillbaka till 1600-talet - ett mäktigt gods med mark i både Ingelstads härad och Färs härad...

De nuvarande byggnaderna går tillbaka till 1700-talet och är ombyggda i början av 1800-talet. Idag bedrivs här hotell- och restaurangverksamhet...

På vägen tillbaka betraktar jag Tryde kyrka från väster...

...och passerar sen, på väg mot Tomelilla, det gamla danspalatset Tingvalla, ett av de klassiska dansställena på Österlen...

Bilderna från en cykeltur i Tryde socken måndag 14 september 2020


2 kommentarer:

  1. Tack för den fina cykelturen, fint med lite historik bakom bilderna

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket för de underbart vackra skånebilderna, och texterna till det, jag njöt, för jag älskar skåne.

    SvaraRadera