onsdag 25 december 2019

Nya färder längs Sege å

...och ett besök i Sege by
Så här ser Sege å ut när den passerar Nordanå - men låt oss inte gå händelserna i förväg utan ta det från början...

Förra gången följde jag i huvudsak Stora Segeån (se här), jag blev dock lite nyfiken på Lilla Segeån och ville se mer av den. Jag står på Lundavägen i Arlöv och ser ån komma - från golfbanan på Segemölla har den gått under motorvägen och kommer nu under den här bron...

...som kallas Kalinebron. Även ån har kallats Kalinabäcken - namnet kommer av krogen Kallinan som låg just där Lundavägen korsar ån...

När jag tittar mig runt omkring så upptäcker jag den gamla krogen på andra sidan vägen - idag har den dock förvandlats till förskola...

På andra sidan kan jag se bort mot sockerfabriken...

På andra sidan bron fortsätter Kalinabäcken sitt lopp mot havet...

Just här, där åfåran går in mot sockerfabrikens område, ser ån bred och fin ut - sen verkar den försvinna under jord för att dyka upp igen norr om Spillepengen där den rinner ut i Öresund...

Jag dricker förmiddagskaffe på Magilly´s innan jag fortsätter färden...

...längs Allégatan där jag passerar en liten park med fina bokträd på vänster sida...

...och på höger sida en liten väg in till Disponentvillan (förmodar att den hörde till sockerfabriken)...

Gatan fortsätter som gång- och cykelväg under motorvägen till Lund...

På andra sidan motorvägen passerar man sen rakt genom den tidigare Arlövgården...

Gården har ägts av rika borgare, men såldes på 1800-talet till sockerfabriken, som satsade på rationell boskapsskötsel med gödboskap och mjölkkor...

Kostallarna med de vackra tegelgavlarna ritades av den kände Malmöarkitekten Nils Alfred Arwidius...

Idag används mangården till HVB-hem och stallarna för vårdboende...

Jag fortsätter söderut längs en väg som förr var fägata - här leddes djuren morgon och kväll mellan gården och betesmarken. I dag går en bit av Skåneleden fram här...

Jag passerar flera dammar under cykelfärden längs fägatan, dammar som synbarligen gillas av fåglar...

Längst ner i söder återupptar jag kontakten med Sege å - här rinner den utmed villaområdet Valdemarsro...

Parallellt med ån löper spåren från den gamla Simrishamnsbanan - jag följer dem österut...

...och här, strax norr om Sege å (i höjd med Nordsjö färgfabrik på södra sidan) hittar jag den gamla järnvägsstationen...

...i Sege by (från början låg Arlövs by här, men den försvann genom skiftesreformer och genom förskjutning norrut med en annan järnväg och med tillkomsten av sockerfabriken - senare kom Simrishamnbanan och med stationen här blev det en ny by)...

Här finns ett antal bostadshus...

Här fanns Sege Bryggeri (idag finns ett antal nya industrier och verksamheter runt omkring)...

I byns norra del finns en stor transformatorstation...

...som tar hand om all elektricitet som skickas till Malmö med omnejd...

Jag fortsätter färden österut och har kommit till platsen där den lilla byn Bernstorp låg förr i världen - detta ser ut att vara några byggnader från det förflutna...

I dag domineras platsen av köpcentrum Stora Bernstorp och omfattande trafiksystem - busslinje 4 från Malmö och Kirseberg har ändhållplats här...

Jag passerar en ensam större gård, Södragård läser jag senare på en karta...

Cykelbana längs Starrvägen under Yttre Ringvägen...

Vid Starrvägen ser jag två gårdar som ligger kvar på byn Sunnanås ursprungliga plats...

Jag kommer fram till Mor Marnas väg och ser denna skylt - om jag inte förstått det innan så vet jag nu, de två byarna, en som ligger norr om Sege å och en som ligger söder om...

Jag gör en liten tur till Nordanå (min mormor och morfar bodde där när jag var liten). Då måste jag norrut över ån - den är rensad och ser överraskande fin ut. Här är den på väg mot Malmö...

Jag hittar inte mormors och morfars gamla hus (kanske är det rivet) - där emot ser jag att den gamla järnvägsstationen vid före detta Simrishamnsbanan står kvar...

På vägen tillbaka blickar jag bort längs ån - det är där Sege å gör sin stora sväng österut bland landsbygdens byar innan den viker söderut, ja fortsättning följer...

Bilderna från en cykelfärd längs Sege å onsdag 18 december 2019. Jag hittade inget riktigt matställe här ute så det blev en räkmacka på caféet vid City Gross på Stora Bernstorp.

Se även första delen om Sege å på Skånska Resor:

Våra rötter vid Sege å


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar