söndag 1 december 2019

Kirseberg i Malmö

...den lilla staden på backarna
Det gamla vattentornet från 1879 ingår i stadsprofilen för Kirseberg i Malmö...

Det byggdes om till nödbostäder i början av 1900-talet, idag finns det moderna lägenheter här...

Minnesstenen talar om att platsen, som kallas Garnisonsparken eller "Tjyvaparken", använts som soldatkyrkogård, som begravningsplats för fångar på Malmöhus fängelse och längre tillbaka i tiden brände man kvinnor för häxeri här...

En anledning till att man förlade vattentornet just här var att platsen var högt belägen...

Utsikt mot staden från Stora Kirsebergsbacken vid 1800-talets mitt - en stor del av backarna försvann när man använde dem som grustag vid hus- och vägbyggen (bilden hämtad från boken "Backarna - Liv och historia i en förstad", en bok jag varmt rekommenderar)...

Men än kallas Kirseberg i folkmun för Backarna - stigningen syns på sina håll, som här vid Torngatan, en av de första gator som växte fram på den gamla Kirsebergsvången...

Längre upp på Torngatan. Under andra halvan av 1800-talet kom folk från byarna på skånska landsbygden för att söka jobb i fabrikerna och byggde själva sina hus här - Kirseberg växte fram som en arbetarförstad till Malmö...

Vattenverksvägen, som nu går genom hela Kirsebergsstaden uppe på höjden, tillkom i samband med byggandet av vattentornet...

Kirsebergsgatan var en av de första gatorna, och sträckte sig liksom Torngatan över vången och backen från söder mot norr...

Jag kommer ner på norra sidan där Norra Bulltoftavägen går i öst-västlig riktning...

Här finner man bland annat Kirsebergsanstalten, tidigare centralfängelse i Malmö under tiden 1914-2014...

...och Kirsebergsskolan, en gammal och stor grundskola...

Jag vänder tillbaka via Källargatan, som också den löper genom de gamla kvarter som var rivningshotade på sextiotalet, men som räddades av ett aktivt byalag och en stor opinion...

Utsikt Källaregatan...

Här hittar jag Calles plats. Här föddes en Kirsebergsbo som blev världsberömd, Calle Westergren (1895-1958), som tog guldmedalj i brottning i tre olympiader...

Jag zoomar in skylten med de olympiska ringarna...

Från Källargatan kan man bland annat komma in på tvärgatan Korngatan - här Osbergs längor, efter byggherren. De tillkom på 1860-talet, klarade sig undan "sanering" och renoverades på 1970-talet - den gamla misären förvandlades till rena idyllen...

Uppe på Vattenverksvägen igen och fortsätter österut, här en blick ner i Solgatan på vänster sida...

Vid Vattenverksvägen står även Kirsebergs kyrka, en annan av profilbyggnaderna...

Snett mitt emot finns det lilla grönområdet Sperlings hage, förr kallad Tattaredalen...

Vid en annan liten grön plätt på södra sidan om kyrkan hittar jag denna skylt, som handlar om en annan världsberömd Kirsebergsbo, Gustav Freij (1922-1973), som också tog tre olympiska medaljer i brottning...

Jag följer Sandbackegatan söderut - även här ett bevarat område med äldre gatuhus...

En bild med gamla tiders Backabor - just från Sandbackegatan...

Nu kommer jag ner på Södra Bulltoftavägen (som förr gick ut till den lilla byn Bulltofta) - här skådar jag det färgglada kvarteret Östergård, som byggdes som små arbetarbostäder i början av 1900-talet, senare förslummades, men räddades undan rivning och är idag ett attraktivt område...

Gamla SJ-verkstäder minns jag, det var en gång en av Malmös största arbetsplatser - här spåren in till lokstallarna. Nu ska det bli nya verksamheter här...

Passerar gamla stubbamöllan som först byggdes 1654 vid Triangeln, sen flyttades till Kungsparken och sattes upp på Kirseberg 1901...

Min lilla stadsvandring avslutas i Beijers park, en liten oas för backaborna - och kaféet i parken håller fortfarande öppet på helgerna...

Bilderna från liten vandring på Backarna, Kirsebergsstaden i Malmö, lördagen den 30 nov 2019


5 kommentarer:

  1. Fina bilder ! Tack för info och välkommen till backarna!

    SvaraRadera
  2. Tack för den fina rundvandringen , du har mycket kunskaper om Malmö vilket jag inte har, men är intresserad historiskt.

    SvaraRadera
  3. Intressant! Nu får jag äntligen lära känna Malmö lite bättre 👍
    Mvh Carina Jeppsson i Simrishamn fd granne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina! Ja, jag ska försöka leva upp till det. Är rätt sugen på att återupptäcka Malmö och hitta både gamla och nya infallsvinklar...

      Radera