fredag 2 december 2016

Rundtur Barsebäck

...sol, vind och vatten
Uppe på vallarna vid havet mellan Barsebäcks hamn och Barsebäcks strand råder kalla vindar men också flödande sol när jag kommer förbi under min rundvandring...

Låt oss ta det från början. Jag anlände med bussen till Center Syd i Löddeköpinge...

...varifrån jag tog stigen...

...över motorvägen E6 (man hittar stigen i villaområdet strax söder om Center Syd).

Via den lilla Ellekärrsvägen kommer jag ut längs Pinhättevägen som leder ända ner till Barsebäcks hamn. Det är bara att följa skyltar för cykelvägen mot Barsebäckshamn. På bilden skymtar husen i Barsebäcks by till höger, men den passerar vi förbi tills vidare

Snart bär det uppåt mot en höjd

...varifrån man sen kan blicka in mot Barsebäcks by...

...och ut mot det blånande sundet

Här är det snart dags för mitt första etappmål. Jag slår in på Backagårdsvägen...

...där man har god utsikt österut

...och på västra sidan hittar man Gillhög

...en av Skånes bäst bevarade gånggrifter från yngre stenåldern. Gången leder in till en sex meter lång gravkammare i vilken man kan stå upprätt. Om du vill se bilderna från megalitgravens inre kan du klicka på länken till mitt inlägg om Gillhög: Gånggriften Gillhög.

De som byggde Gillhög visste var de placerade den - utsikten här ifrån är magnifik. Och just åt det där hållet ska jag nu vidare...

I Barsebäcks hamn är det lugnt

Vy från Tångavägen

Jag fortsätter längs stranden norr om Barsebäckshamn...

Längs resterna av de försvarsverk...

...som kallas Stenbocks vallar (skulle hindra Danmark att återta Skåne)

Utsikt mot Barsebäcks strand

...och delar av Lundåkrabukten upp mot Järavallen

Nu svänger jag av inåt land, från Kustvägen går jag in på Sjövägen som leder mot Barsebäcks by

Strax norr om byn ligger Barsebäcks gods med slottet. Närmre än så här kom jag inte eftersom det är privat område - men bland träden kan man skymta en del av slottet

I byn tittade jag på kyrkan. Långhuset härstammar från 1100-talet, tornet tillkom på 1300-talet

Utsikt från kyrkogården mot äldre hus i byn

Vägen tillbaka går längs Barsebäcksvägen som leder mig åter till Pinhättevägen. Klockan är bara tre på eftermiddan, men redan håller solen på att dala ner mot horisonten. Hela rundturen blir uppskattningsvis cirka tio kilometers gångväg.

När jag åker bussen hem har mörkret fallit och solen flammar bakom horisonten. Det är korta dagar som väntar oss nu...

Bilderna från en vandring i Barsebäckstrakten måndagen 28 november 2016


Bloggar om natur, barsebäck


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar