fredag 9 december 2016

Häckeberga sjö och slott

...ett givet utflyktsmål
Häckebergasjön och Häckeberga slott kan vara en upplevelse alla årstider

Så här års framträder slottet tydligt där ute på sin holme

Man kan röra sig längs sjökanten i de sköna omgivningarna

...och blicka ut över sjöns spegelblanka vatten

Jag rör mig längs vägen på sjöns norra sida

Här kan man också beskåda Höjeåns utlopp ur Häckebergasjön

Så här ser det ut uppifrån bron

Jag ska ta mig en titt på slottet...

...och närmar mig bron som leder över till holmen

Från bron har man även utsikt mot andra delar av sjön

Vy upp mot slottet...

...som uppfördes i fransk renässansstil i slutet av 1800-talet, men har anor tillbaka till medeltid.

Utan tvekan en vacker trakt med mycket att se och uppleva i närheten




Bloggar om natur, häckeberga


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar