fredag 9 december 2016

Naturreservatet Risen

...från norr till söder
Här står jag just i beredskap att lämna husen i byn Genarp bakom mig för att träda in genom grinden till de norra delarna av naturreservatet Risen (Jag tog Risavägen från Heckebergavägen hit).

Området närmast Genarp består av fäladsmark, det vill säga betesmark...

...med många små kärr...

...i sänkorna

Området är omväxlande med skog, betesmark och fuktiga kärr

Skogsmarken består bland annat av bokskog (och annan ädellövskog) och granskog (även tallar i östra delen)

Eftersom Risen ligger på sandig och mager mark har den inte odlats upp utan användes förr som utmark där kreaturen betade

Över fuktiga områden får man hjälp att ta sig

Det lär finnas gott om groddjur och även salamandrar här

Även dovhjortar ska vara vanliga här

Över ännu en spång...

...och jag närmar mig...

...de södra delarna...

...där jag passerar...

...ett fuktigt område med stora rotvältor

...och spår av människans påverkan i det förflutna

Jag är på väg till Häckebergasjön och snart är jag framme vid vägen som leder dit

Bilder från en vandring över Risen måndag 5 december 2016




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar