fredag 14 maj 2021

Till Lomma för att äta glass

 ...och cykeltur hem längs Strandstråket

Jag tog tåget på 7 minuter Malmö-Lomma längs nyöppnade pågatågslinjen. Cykeln hade jag med och cyklade hem på sköna Strandstråket längs Öresund...

En skön vårdag med sjutton grader i luften...

Beskådar hamnpiren i Lomma vid Höjeåns utlopp i Öresund...

Här har det nya Lomma vuxit fram nära stranden...

...samtidigt som gamla charmiga miljöer finns kvar...

Höje ås utlopp i havet - vad många inte känner till är att Lomma en gång i tiden (sen vikingtid/tidig medeltid) var en plats med stadsrättigheter och strategiskt viktig vid inloppet till en vattenled mot Lundaslätten med det dåtida skånes kulturella centrum...

Lomma Beach som snart ska städas och fyllas med badgäster...

Kajgatan har blivit ett förnämligt stråk längs Höje å...

Och det blir en eftermiddagsfika på Lomma Glassfabrik...

Matbodarna längs Kajgatan...

På Fiskboden har jag tidigare ätit gott flera gånger...

Här finns småskaliga och trivsamma äldre miljöer bevarade...

Trevligt att se att yrkesfisket lever...

...och ett härligt stråk med båtar och matställen...

Det nya Lomma vid Hamntorget...

Från södra sidan av ån öppnar sig dessa sköna vyer - i tanken förflyttar man sig nästan till sydländska miljöer...

Den nya bryggan...

Storstaden är inte långt borta, men här råder lugnet...

Vid gamla Saltsjöbaden längs Strandstråket låter jag blommande rödplister illustrera min sista bild...


Bilderna från ett besök i Lomma tisdagen 11 maj 2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar