onsdag 19 maj 2021

Sommar på Kirseberg

 ...den lilla staden i grönska och blom

Kirseberg, eller Backarna som det också heter i folkmun, finner man i de norra delarna av Malmö...

Området utgör något av en liten stad i staden - här vy från Norra Bulltoftavägen...

Jag svänger in på Källargatan och när jag vänder mig om har jag den här vyn...

...och till höger om mig ser det ut så här...

En bit av Källargatans fortsättning med småskalig och varierad bebyggelse...

...och här, liksom på många andra håll i den lilla staden, blommar nu syrénerna...

Viker in på Sandgatan...

...och, minsann, blåregnet är på gång så smått...

På andra sidan gatan är det pyntat på trappen...

...och under fönstren...

Det fina hörnet av Sandgatan och Kejsargatan...

Även Källargränd har sin charm...

Kejsargatan...

...och runt hörnet har vi Korngatan...

En parallellgata till Källargatan är Kirsebergsgatan...

...som också rymmer den genuina, ursprungliga miljön...

Jag drar vidare till de södra delarna av Backarna - här vy från Torngatan...

På västra sidan av husraden längs Torngatan finns Garnisonsparken...

I bakgrunden syns det gamla vattentornet, som nu rymmer bostäder, och till vänster minnesstenen över bland annat de häxbränningar som ägde rum här under 1500- och 1600-talen...

Från Södra Bulltoftavägen nedanför backarna blickar jag upp i Torngatan...

Jag följer Södra Bulltoftavägen österut och passerar här Östergård, ett gammalt och slitet kvarter som rustats upp och blivit attraktivt...

Jag svänger in på Sandbackegatan som här är tämligen smal...

Blommor pyntar vägkanterna, här förtjusande löjtnantshjärta...

Mysigt och fint...

...och runt hörnet utsikt mot Kirsebergs kyrka...

Sandbackegatans förlängning mot Vattenverksvägen...

Utmed Vattenverksvägen står Kirsebergs vackra kyrka...

Jag fortsätter norrut genom Sperlings hage...

...där jag beundrar de fantastiska klockhyacinterna...

Även vid fyrtiotalshusen på Rantzowgatan påminns man om att sommaren har kommit...


Bilderna från en liten stadspromenad på Kirseberg söndag 16 maj 2021


2 kommentarer:

  1. Härliga bilder att se på

    SvaraRadera
  2. En riktigt trevlig och intressant resa genom Kirseberg! Min familj flyttade till Floragatan i början av 40-talet, min dotter bor på Kirseberg sedan över 20 år, så denna stadsdel ligger mig varmt om hjärtat.
    Tack för fina bilder!

    SvaraRadera