tisdag 7 juli 2020

Stadsvandring i Landskrona

...på egen hand i en vacker stad
Landskrona slott, Citadellet, är en värdig symbol för staden - vi ska återkomma till slottet och titta närmare på det och dess omgivningar...

Jag fick tillfälle till en improviserad liten vandring i staden och börjar min promenad i Nyhamn...

Vy mot ön Gråen och det berömda kruttornet (som förlades långt från bebyggelse)...

Utsikt mot småbåtshamnen och nya vattentornet...

...och där har vi Tranchellska huset...

...och det gula huset bredvid kallas Fortifikationshuset eller Gamla kassan och är från mitten av 1700-talet...

Jag går in i Slottsparken där man finner Landskrona konsthall...

...och diverse skulpturer utställda i parken, här Venus av Lena Lervik...

Jag får syn på den fantastiska blomstergatan...

...som leder upp mot Kasernplan...

En verklig njutning...

...att promenera sakta längs detta sköna stråk...

Vid Kasernplans södra sida ligger Adolf Fredriks kasern (från mitten av 1700-talet) och numera Landskrona muséum (bilden tagen från Slottsgatan)...

På norra sidan finns Tyghuset, som var artilleriets förrådshus...

...och Exercishuset (övningshall) - båda från 1870-talet (regementet lades ner 1926)...

Jag tar en sväng nedåt Kungsgatan...

...där man bland annat kan se Haijska huset, som förr var den skola där Selma Lagerlöf arbetade som lärare i sin ungdom - hon hade också ett litet rum där hon satt och skrev de första kapitlen på "Gösta Berlings saga"...

En liten bit längre fram finner man på höger sida stadshuset...

...och på vänster sida Sofia Albertina kyrka...

Jag återvänder till Kasernplan och korsar Storgatan (lägg märke till ledningarna, i Landskrona är bussarna trådbussar och går på el)...

...sätter mig vid Rådhustorget, äter min medhavda matsäck och tittar på det gamla rådhuset och folklivet...

Går sen Gamla Kyrkogatan...

...norrut mot Stadsparken...

...där man kan se den gamla kyrkans grund. Kyrkan byggdes på 1400-talet och var näst störst i Skåne (efter domkyrkan), men revs på 1700-talet av militära skäl...

Från Stadsparken går jag genom Slottsparken till Citadellets koloniområde...

På fästningsvallarna runt Citadellet ligger ett av Sveriges äldsta koloniområden...

En upplevelse, säger jag, här kan man gå länge...

Så småningom kan man gå vidare över en bro...

...och komma närmare Citadellet...

...den en gång mäktiga borgen från 1500-talet som under slutet av 1600-talet byggdes ut till Nordens modernaste fästning...

Utanför borgholmen finns ett antal gulputsade 1700-talslängor med olika funktioner...

Vackra i mina ögon...

Vi går över vallgraven...

Vy från borggården (borgen blev sen fängelse för livstidsdömda och under 1900-talet tvångsarbetsanstalt för kvinnor)...

Här kan man också se den kraftigt bestyckade huvudbyggnaden...

När jag kommer ut är det den där gården som hamnar i fokus...

Här finns nämligen Konditori Citadellet och en stärkande eftermiddagsfika är precis vad jag behöver...

Med blomsterprakt och utsikt mot Citadellet avrundar jag min lilla vandring i det vackra Landskrona...

Bilderna från en stadspromenad i Landskrona tisdag 23 juni 2020. En vandring som gav mersmak. Här finns mer att upptäcka.

Se även Skånska Resor: En resa till Ven


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar