lördag 19 maj 2018

Vandring till Stenkilsristningen

...fornminne från bronsålder
Strax söder om Simrishamn ligger ett av Skandinaviens viktigaste hällristningsområden...

Jag är på väg söderut längs kusten...

Strax söder om Simrislund stannar jag vid denna parkeringsplats...

...där man på sjösidan också finner en trevlig rastplats vid stranden...

...och på landsidan ser man Yxornas häll, Skånes största hällristning med 250 bilder...

Här ser man bland annat avbildade bronsåldersskepp och mängder med yxor...

Här har vi en man med en väldig processionsyxa...

Jag har varit vid Yxornas häll flera gånger, men idag tänker jag vandra till den närbelägna Stenkilsristningen...

Österlens muséum har i samarbete med markägarna arrangerat en enkel vandringsled som är ca 1,5 km lång, fram och tillbaka...

Jag vandrar genom betesmarker och tittar på smörblommor...

...och där har vi ju strax något som blänker i solskenet...

Stenkilsristningen var den första i landskapet öppet liggande hällristning som man fann på Österlen - här finns 65 bilder och 100 skålgropar...

Den som jag tycker framträder bäst så här i dagsljus är det stora skeppet på södra sidan...

 Det sägs ju att man egentligen ska gå hit i kvällsljus eller nattetid med ficklampa för att bilderna ska komma till sin rätt - jag kanske ska prova det vid tillfälle...

Ytterligare exempel på skepp...

...och hjulkors...

I det nordöstra hörnet av hällen finns tre män med stora yxor. De är starkt vittrade och svåra att hitta - jag kunde se två av dem, men de ville inte riktigt fastna på bild. Ovan anar man de två benen nedåt på bilden och till höger yxskaftet som han håller i...

Hur som helst intressant. En bit söder om hällen finns en våtmark. Våtmarker och mossar finns nästan alltid i närheten av hällristningar - offer i våtmarker var en del i kommunikationen med gudarna...

Från platsen kan man dessutom skymta Bornholm i fjärran vilket kan ha varit ytterligare en anledning till placeringen av ristningarna (förbindelserna med ön var viktig för bronsåldersmänniskorna)...

Tillbaka från vandringen blir det kaffe vid stranden...

Här en liten karta över vandringen till Stenkilsristningen...

Bilderna från ett besök vid Stenkilsristningen söndag 13 maj 2018

Se även Skånska Resors tidigare besök vid hällristningar:




Bloggar om historia, simrishamn,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar