tisdag 1 maj 2018

Upptäcktsfärden till Borrie

...en av de minsta och märkligaste kyrkorna
Målet för min cykeltur var den vackra romanska kyrkan i Borrie socken...

Jag tog cykeln med på pågatåget - smidigt sätt att färdas...

Steg av tåget i Köpingebro, gammal stationsort (gamla stationen skymtar fram till höger) och tidigare bruksort (delar av gamla sockerfabriken syns till vänster i bild)...

Jag följer den asfalterade Fredriksbergsvägen västerut...

...och ansluter till Östra Sandskogsvägen som går norrut - svänger sen till vänster in på...

...Snebäcksvägen som tar mig fram till den här cykelbanan under Kristianstadsvägen (väg 19) som numera leder trafiken söder om Stora Herrestad...

I byn Stora Herrestad tar jag mig fram till Landsvägen som leder genom samhället...

Här kan man se makten i gamla tiders Stora Herrestad samlad på en och samma bild, längst till vänster har vi herrgården (den ekonomiska makten), i mitten tornet på kyrkan (den andliga makten) och till höger tingshuset (den juridiska makten)...

På andra sidan landsvägen låg gästgivaregården där man för en stund kunde glömma bort makterna...

Stora Herrestads medeltidskyrka betraktad från prästgårdens trädgård - bakom kyrkan, nästan vägg i vägg, ser vi herrgården. Vill du veta mer om Stora Herrestad - se mitt reportage Kring kyrkan i Stora Herrestad.

Jag följer Landsvägen ut ur byn och svänger sen vänster in på Borrievägen...

...som leder ut på landsbygden i forna Herrestads härad...

Långt sträcker sig vidderna i det småkulliga landskapet...

Vindkraften är påtagligt närvarande...

Om jag zoomar lite kan jag redan skymta den omtalade och lite mystiska kyrkan på kullen där framme i den uråldriga lilla byn Borrie...

Jag närmar mig...

Kvar vid vägkorsningen finns en gård och några få gatuhus...

Gården strax intill kyrkan...

Kyrkan ser man redan på håll...

Liten ålderdomlig kyrka med långhus, kor och halvrund absid - ett torn har funnits (dock var det inte ursprungligt), men är raserat och kvar återstår en ruin...

Man kommer in på kyrkogården från sydsidan och får då kyrkan i detta blickfång...

Utsikten från kyrkan och kyrkogården är hänförande vacker...

Jag har tur, kyrkovaktmästaren är på plats och han släpper in mig så jag kan titta på interiören - platt trätak så som kyrkorna såg ut från början, den omtalade triumfbågen mellan långhus och kor samt altarnischerna på vardera sidan...

Svenska kyrkan om Borrie kyrka: "Borrie kyrka är en av stiftets äldsta och mest intressanta kyrkobyggnader, byggd under 1100-talets första hälft. Byggstilen är romansk och inspirerad från anglo-iriskt håll". Se mitt bildreportage om kyrkan här: Borrie kyrka.

Färden tillbaka går över Tomelilla, här på väg mot Högestad...

Även här går det att njuta av landskapets skönhet...

Ingen bebyggelse så långt ögat kan nå...

...men om en stund dyker det jordbruks-industriella komplexet upp - Högestad gods, en av Sveriges största jordbruksegendomar...

...med anor som går långt tillbaka i tiden...

Jag fortsätter ned i natursköna Fyledalen...

...där jag korsar Fyleån (eller Nybroån/Gamleån som den kallas längre nedströms)...

Här vid Fyleån träder jag också över gränsen in i Österlen - det kommer sig av att här gick gränsen för Benestads socken (som hörde till Ingelstads härad)...

...och strax är jag i Benestad där jag från kyrkan kan blicka bort mot Benestads backar och Fyledalen...

Slår in på vägen mot Tomelilla - studerar vårbrukets färgskala på åkrarna...

...och vyerna ut över Österlens dalar...

Redan är jag framme i Tomelilla...

...passerar förbi gamla Byagården...

...styr in på Tomegatan...

...där jag fikar på Kringlans Café...

...innan jag fortsätter på Bangatan...

...för att ta tåget vid Tomelilla station...

Bilderna från en cykeltur till och från Borrie kyrka fredag 27 april 2018


Bloggar om historia, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar