söndag 17 maj 2020

I det förlovade landet Österlen

...en bildresa i Piratens fotspår
År 1953 ger Simrishamns Sparbank ut en bilderbok av G. W:son Cronquist. Bokens titel är, märk väl, I Österlen. Förord och text till bilderna är skrivna av Fritiof Nilsson Piraten. Resan startar i det sköna Haväng vid Verkeåns utlopp...

Nästa anhalt är Knäbäck, det lilla fiskeläget som då fortfarande står kvar på sin gamla plats vid Knäbäckens utlopp i havet i norra delen av nuvarande Ravlundafältet. Boken visar en strandbild - det ser ungefär lika vackert ut idag, men husen ovanför stranden är borta sen länge...

Bilderboken visar även en bild på fiskebodar vid Knäbäcks strand. Om jag tar fram denna bild på fiskehoddor från nuvarande Knäbäckshusen (dit en del av husen i Knäbäck flyttades) så är det ändå rätt likt...

Den tredje plats som Piraten besöker är Blåherremölla, en mycket gammal och väl bevarad vattenkvarn. Den är belägen på en ö mitt i Julebodaån, omfluten av vatten på båda sidor. Den ligger mitt på gränsen mellan Albo härad och Gärds härad, räknas till den senare, men har anknytning till Österlen genom att den under lång tid ägdes av Östra Torups gods...

Nästa bild i bilderboken är hämtad från vattenfallen vid Hallamölla i Eljaröds socken. Piraten skriver att detta är Skånes högsta vattenfall om man räknar fallhöjden totalt av de fem forsarna...

Bilderboken från 1953 visar en bild med ruiner från Andrarums alunbruk, bruket som blev storindustri under Christina Pipers tid på godset. Jag hittade en egen bild på ruiner i Andrarum, här ruinerna av det så kallade Pannhuset på alunbruket...

Nästa plats som Piraten besöker är Södra Björstorps unika sextonkantiga herrgård en liten bit söder om Brösarp. Här står jag själv på samma plats och blickar in mot gårdsplanen (det var innan branden)...

Som du märker så har Österlenbokens resa börjat i Albo härad. Nästa anhalt är vallfartsorten Sankt Olof med helig källa och den helige Olofs välgörande yxa - här bild från kyrkans interiör (motivet på min bild överensstämmer nästan med bokens)...

Sen har bilderboken en skön bild på bokskogen vid Sankt Olof. Det har inte jag så jag lägger istället in en bild på den berömda offerkällan...

Bilderboken far vidare till Vitaby och visar en bild på kyrktornets mäktiga strävpelare. Jag lyckades hitta en egen bild på samma företeelse. Den förklaring man brukar se är att strävpelarna tillkom för att motverka svängningar vid klockringningen...

Nu beger man sig till Kivik och tittar på Kiviksgravens innandöme. Piraten berättar historien om hur hällkistan upptäcktes av två husmän från Kivik 1748 och hur dessa kom på fästning misstänkta för gravplundring, men friades senare. Bilden ovan från ett av mina egna besök i graven...

Sen kommer en bild med blommande äppelträd i Kivik. Jag har bilder på äppelodlingar i Kivik, men bara med mognande äpplen - här lägger jag istället in en bild från en odling nära Haväng...

Sen får vi se en bild på den siste bonden på Bondrumsgården i Fågeltofta - honom har jag aldrig träffat, men varit några gånger och tittat på den fantastiska fyrlängade gården som fortfarande finns kvar...

Piraten kommenterar två bilder från Nybromölla i Södra Mellby, en vattenmölla nära Tångdala. Man får bland annat veta att den var igång "ännu för två år sen", dvs 1951. Jag har inga bilder där ifrån, så jag lägger istället upp en bild på Södra Mellby vindmölla norr om byn (möllan saknar inte vingar, de låg bara nere för tillfället för torkning efter att ha blivit målade)...

I boken I Österlen får man se en bild på Tångdalagården, Södra Mellby. Gården ligger en bit söder om byn, nere vid kustvägen, väg 9. En mycket gammal och vacker gård som jag saknar bilder på. Här bjuder jag istället på bild av en gård på nr 20 inne i byn...

Piratens bilderbok (om man nu får uttrycka sig så, det är inte hans bilder, han bara kommenterar dem) avslutar färderna i Albo härad med ett besök i Vik, var ifrån man får fyra bilder, två på vackra hus i fiskeläget. Jag bjuder på denna vy från Vik, närmare bestämt Kapten Tunérs väg...

Utsikten mot Stenshuvud finns med i bilderboken. Jag är så förtjust i den vyn så jag tar med två egna bilder med samma motiv. Här först bild tagen uppifrån vägen som går ner till Broddakroken i Vik (lägg märke till den lilla fyren längs ut vid Stenshuvud)...

...och här utsikten mot Stenshuvud nedifrån stranden norr om fiskeläget...

Bilderboken har en fin bild på stockrosor längs ett äldre hus i Vik. Jag får bjuda på en avslutningsbild från hamnen i Vik som också har en viss blomsterfägring...

Fortsättning följer. Bilderboken med Piratens texter kan inspirera till fler avsnitt. Vad gäller boken så köpte jag den på antikvariat i Simrishamn. Den går nog också att få tag i på bibliotek. Större delen av Piratens förord till boken finns även med i  hans novellsamling "Historier från Österlen". Mina egna bilder ovan är från utflykter på Österlen under åren 2017-2019.

Se även Skånska Resor: Rundtur i Simrishamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar