söndag 3 maj 2020

Ett besök i Hyllie socken

...den gamla idyllen nu i storstaden
Hyllie socken ingick i Oxie härad och omfattade Hyllieby med omland, trakterna kring Elinelund och kalkbrottet, liksom hela nuvarande Limhamn (som knappt existerade före 1800-talets mitt). Det vi ser på bild här är den nya kyrkan inrymd i Gamlegård...

Vi tar det från början. Jag kommer cyklande från Kulladal och närmar mig gamla Hyllie från öster. Här passerar jag det nya Hyllie, som egentligen står på mark som tillhörde Fosie och Bunkeflo socknar...

Jag är på jakt efter det gamla Hyllie - här passerar jag över Lorensborgsvägen...

På andra sidan styr jag först norrut längs Gamlegårdsvägen, samma väg som i gamla tider ledde upp till nordöstra hörnet av Hyllie socken och sen fortsatte in i Fosie socken där den mötte Ärtholmsvägen vid den gamla Kroksbäcksgården...

Gamlegård är en fyrlängad Skånegård från 1840-talet. Den byggdes efter skiftesreformerna när de flesta av gårdarna i Hyllieby flyttades ut på vångarna. Sen 1985 är den förvandlad till kyrka för Hyllie församling (den gamla kyrkan i Hyllieby revs 1889 när ny kyrka byggdes i Limhamn)...

I gårdens södra länga finns kyrkorummet - den speciella altartavlan är skapad av konstnären Ulla Viotti...

Dopfunten är från 1200-talet och kommer från den gamla kyrkan - efter nära hundra års förvaring på Historiska museet i Lund har den nu hittat tillbaka till Hyllie...

Nu styr jag söderut genom villakvarteren längs ett stråk som nog ligger nära den sträckning som den gamla vägen mot Hyllieby hade...

Sista biten heter den Östra Hyllievägen - lite äldre hus syns när man kommer in mot den gamla byn...

Gamla knotiga pileträd vid litet grönområde som kallas Killan - kanske är det här man chillar nu för tiden...

Namnet kommer sig förmodligen av den gamla byadammen (som man kan se betydligt större på gamla kartor)...

Vänder man sig om påminns man om att man inte längre befinner sig ute på landet - det nya Hyllie växer på höjden och breder ut sig...

Jag går uppför Kvarngårdsvägen till Svennedalsparken - rakt fram ser jag Hylliehemmet, äldreboende byggt som en fyrlängad Skånegård. Här stod förr en väderkvarn...

Kanske är det Kvarngården som står kvar här till höger om vägen...

I varje fall har gården funnits här länge (den finns med på äldre kartor)...

Jag fortsätter söderut längs byavägen...

...och kommer rakt på Hyllie skola - en unik kulturbyggnad. Den första skolan byggdes 1822, den nuvarande byggdes på samma plats år 1878 - den är rivningshotad, men nu verkar det som om dessa planer stoppats...

Vy från Svennedalsvägen väster om skolan...

Söder om skolan finns den gamla kyrkogården...

Här är markerat var den gamla medeltidskyrkan stod...

Här har Hylliebor begravts under många hundra år. I bakgrunden boningshuset på Svennedalsgården...

Vy mot öster, på andra sidan Östra Hyllievägen finns gården Hyllie Boställe...

...och norr om kyrkogården kan man kika in mot skolan...

Svennedals gård var en av de gårdar som stannade kvar i byn vid skiftesreformerna...

En titt in på gårdsplanen...

Jag riktar blickarna mot östra sidan...

Där har vi boningshuset till Hyllie boställe...

Vy från mangårdshuset mot gårdens ekonomibyggnader - många fler byggnader och anläggningar finns i närheten...

...för här håller nämligen Malmö Ridklubb till med omfattande verksamhet...

Ute vid Hyllie kyrkogård igen...

Söder om Annetorpsleden...

...hittar jag Hyllie Gård...

...där det idag finns en privat förskola...

Strax intill finns Hyllie idrottsplats...

Gullvivor blommar i stigkanten...

Utsikten mot nya Hyllie - till höger om platsen där jag står finns ett nytt grönområde med växtlighet, dammar och promenadstigar...

Passerar Räddningstjänsten Syd Station Hyllie...

...och följer cykelbanan längs Annetorpsvägen...

Från en cykelbro får jag lite översikt - här Annetorpsvägen österut...

Annetorpsvägen västerut mot Limhamn - namnet kommer sig av en stor gård, Annetorpsgården (skapades av Frans Suell genom uppköp av jord), som låg här förr i tiden...

Jag passerar genom de vidsträckta koloniområdena här - Mossängens sommarstad och Elinelunds sommarstad...

På väg ut mot Elinelundsgården...

I öster syns kolonistugorna...

...och i norr syns nya bostadsområden...

Vid Elinelundsgården - här stod boningshuset en gång i tiden...

Trädgården/gårdsparken är dock kvar och verkar vara till glädje för barnen vid den närbelägna, nybyggda Elinelundsskolan...

Lämnar Elinelundsgården...

...och styr västerut på liten väg...

Några av de hus som nu växer upp öster om Limhamns kalkbrott...

På liten stig hittar jag fram till kalkbrottet...

Kalkbrottet och cementfabriken fick Limhamn att expandera i slutet av 1800-talet och kring förra sekelskiftet...

Hyllieby hamnade i skymundan, Limhamn blev municipalsamhälle och sen köping i vilken Hyllieby gick upp och sen inkorporerades alltihop i Malmö 1915...

Limhamns kyrka som invigdes 1890...

Vy västerut över kalkbrottet som idag är ett naturreservat...

Zoom in mot väster...

Annetorpsvägen - tillbakablick mot gamla och nya Hyllie...

Bilderna från en tur i gamla Hyllie socken tisdag 21 april 2020


2 kommentarer:

  1. Imponerande! Många fina bilder

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig runda, med fantastiska bilder.
    Samt med mitt hus på en bild i Hyllieby.
    ������

    SvaraRadera