fredag 2 augusti 2019

Vallby socken

...inklusive Glimmingehus
Jag kommer cyklande norr ifrån och redan på håll syns den gamla borgen ute i landskapet på vänster sida...

På högra sidan har vi landskapet bort mot kyrkbyn Vallby...

Den långsträckta och flacka dalgången är en del av tidigare vidsträckta våtmarker som omgav borgen Glimmingehus (och som förmodligen var en anledning till lokaliseringen av borgen)...

När jag styr in på vägen västerut mot Vallby ser jag hur Vallbyåsen och Lunnasjöbäckens dalgång fortsätter söderut (kan det vara den kullen där framme som kallas för Ålahued?)...

Nu passerar jag också den lilla byn Rogamad - tretton hus, låga skånelängor, förmodligen byggda av lantarbetare under andra halvan av 1800-talet...

Byn är uppdelad på två korta återvändsvägar - namnet Rogamad kommer sig av att det var en sank och fuktig plats (mad) och att det fanns gott om råkor här förr...

Där framme har vi byn Vallby...

...kyrkbyn i Vallby socken i Järrestads härad på Österlen - byn har funnits här länge, kyrkan är från elvahundratalet...

Infarten från öster...

Jag börjar med att cykla rakt igenom byn på Vallbyvägen - byns utbredning går på andra hållet, på parallella vägar i nord-sydlig riktning...

Bara för att jag vill slå ett öga på resterna av den gamla möllan - den kallas för Ludvigs mölla och jag har läst nånstans att det var den sista möllan som var i bruk på Österlen...

Jag återvänder till byn...

...och styr in på vägen till kyrkan...

...där jag passerar den gamla prästgården - Vallby Hot, det låter jazzigt (jag har sett tidigare om åren att det varit en hel del kulturaktiviteter i byn, inte minst jazz)...

På vänster hand har jag kyrkan - ska återkomma till den strax...

Mitt emot står det hus som tidigare var församlingshem...

...och längre bort det som tidigare var sparbank...

En liten titt ut över det somriga jordbrukslandskapet...

Tillbaka vid kyrkan - just in time så jag råkar träffa kyrkogårdsvaktmästarna som har den stora vänligheten...

...att släppa in mig i denna kyrka med sin speciella historia...

I slutet av fjortonhundratalet anlades under själva huvudaltaret en gravkammare för Ulfstandska ätten på Glimmingehus och i korgolvet placerades tre magnifika gravhällar...

...som idag kan beskådas i vapenhuset...

Jag frågar om man möjligtvis kan få se den gravkammare som 1697 inrättades i det norra vapenhuset - och se, det finns en faktiskt en glugg som man kan titta in genom...

Genom ett kikhål i porten kan man titta in i det Rosencrantzska gravkoret - i de två stora kopparkistorna ligger Mette och Holger, herrskapet på Glimmingehus och på väggen hänger deras adelsvapen...

Dags att styra kosan österut till Glimmingehus (som också hörde till Vallby socken)...

...Nordens bäst bevarade medeltida borg...

In på borggården...

Någon provar stupstocken...

...själv testar jag lunchmat på kaféet (det blev kyckling med potatissallad - helt ok)...

Med nya krafter ger jag mig in i borgen...

...uppåt våning för våning...

...och kan kika ut över borggård...

...och se på utsikten västerut...

...och österut...

Nere på marken igen tittar jag på bygghyttan, som liknar de bygghyttor som fanns när Glimmingehus byggdes för femhundra år sen...

Jag går runt borgens vallgrav...

Vy från örtagården på nordöstra sidan...

Vägen tillbaka cyklar jag genom Glimminge by (som naturligtvis också ingick i Vallby socken) med gårdar utmed en långsträckt gata (den egentliga Glimminge by finns uppe vid Glimminge gård och hörde till Bolshögs socken)...

...medan Glimmingehus försvinner bortom grönskan...

...och Vallby socken tonar bort i fjärran...

Bilderna från en utflykt i Vallby socken onsdag 31 juli 2019

Se även på Skånska Resor i serien om Järrestads härad:

Simris socken

Östra Nöbbelövs socken

Gladsax socken

Östra Tommarps socken


1 kommentar:

  1. Mycket bra filmat och intressant.Det är ett tag sedan jag har varit där.Mycket tack för denna resa.

    SvaraRadera