fredag 17 februari 2017

En tripp till Baske by the Sea

...via glänsande Gladsax
Exakt var är vi nu? Hur kom jag hit? Färden gick i underbart solsken till havet under onsdagen. Låt oss ta det från början...

Detta är den helt underbara cykelvägen från Simrishamn, där jag startade, till byn Gröstorp strax väster om staden.

En liten omväg för att titta på utsikten upp mot bronsåldersgraven Kvejsehöj (en gång ska jag titta närmare på den och klättra upp för att se på utsikten)

I Gröstorp styr jag in på Impevägen...

...för att ta mig en titt på naturreservatet Impans fantastiska hällmarker och beteshagar

Här är jag på väg in i hagmarkerna...

...och naturligtvis måste jag också titta på den imponerande bergväggen som reser sig på slätten

Utsikt över den böljande slätten uppifrån klippan

I hagen slår jag mig ner på en solvärmd klippa för att dricka mitt förmiddagskaffe med denna underbara utsikt rakt framför mig. Tala om välmående... Vill du se fler bilder från Impan klicka här.

Sen går färden vidare mot Gladsax. Det är några kilometers uppförsbacke (räknat från Simrishamn). Här, vid den röda möllan, börjar backen plana ut och det blir lättare att trampa (jag har förresten sett att möllan går att hyra som bostad under sommartid).

I byn Gladsax tittar jag på resterna av den en gång i tiden mäktiga kungliga länsborgen Gladsaxehus som man hittar strax öster om kyrkan.

Resterna är en hög med stenar och stenar talar inte, men de historiska dokumenten...

...kan berätta att Gladsax en gång i tiden var så betydelsefullt att det utgjorde ett eget län i Skåne.

På andra sidan bygatan, mitt emot kyrkan, finner man Lönebostället, som öppnar för säsongen till påsk.

Strax intill har vi även Karossgården

Hungern gör sig påmind. Jag sätter mig uppe på Munkabacken och äter min medhavda lunch. 87 meter över havet och det går att se till havet (även om det inte syns på den här bilden)...

Bäst ser jag norrut...

...söderöver är det lite dis vid horisonten. Det sägs att man ska kunna se både Bornholm och Glimmingehus här ifrån i klart väder. Det finns gott om gravar från forntid här omkring, men de får vänta till en annan gång...

...för nu ska jag titta på Stenstuan, som finns en bit från den lilla vägen mellan Gladsax och Baskemölla.

Stenstuan är en mäktig gånggrift från bondestenålder. Den byggdes för 5 500 år sen. Vill du veta mera om den så klicka här.

Nu är vi i närheten av de gamla utmarkerna till byn Gladsax. Strax öster om här finns naturreservatet Bäckhalladalen.

Det är inga stora avstånd här, snart närmar jag mig det gamla fiskeläget Baskemölla

Havet och fiskeläget syns redan där nere...

...men först slår jag ett öga på Ninnis Trädgård till höger om vägen...


...och förskolan i ekobyn

I Baskemölla svänger jag in på Frans Löfströms väg. Frans Löfström tillhör skildrarna av Österlen. Hans son Inge Löfström och sonsonen Tomas Löfström följde i hans fotspår.

Gamla folkskolan i Baske, som under sommartid används som kafé och galleri

Gamla Baskevägen

Killevägen med gamla samlingsstenen till vänster (kille på skånska = källa)

Följer man Killevägen är man strax nere vid havet norr om byn

Det finns fortfarande kvar en källa som springer ur backen här

Jag klättrar upp för backen för att njuta mitt eftermiddagskaffe här med utsikt över hamnen i Baskemölla. Kan knappast tänka mig en bättre plats att vila på efter denna cykeltur.

Bilderna från en cykeltur onsdagen den 15 februari 2017

Se även Skånska Resor:




Bloggar om österlen, resor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar