fredag 11 november 2016

Ett besök på Malmös nya saluhall

...bilder från invigningen
I dag fredag 11 november var det invigning av Malmös nya saluhall vid Gibraltargatan. Det var med förväntningar som människor samlades före klockan tio i väntan på nedräkning och insläpp

Själv kom jag genom Kungsparken fram till bron över kanalen där Slottsgatan övergår i Gibraltargatan

Då var det inte många steg kvar till nya saluhallen...

...som till stor del utgörs av det renoverade gamla Godsmagasinet

Klockan tio var det dags för det högtidliga öppnandet av portarna

På väg in passerar jag blomsterbutiken Bunches som säger sig arbeta med odlare med miljötänk och schyssta villkor

Det första jag gör är att ta en kopp kaffe på Koppi. De rostar sitt eget kaffe och handlar direkt från producenter för att veta att både människor och miljö behandlas på rätt sätt.

Jag slår ett öga ut på den kommande uteserveringen

Hos OstaBengtsson köpte jag en färskost gjord på getmjölk. Här utlovas extra fokus på ekologiska ostar och produkter från svenska gårdsmejerier. Get-yoghurten skulle komma in under dagen - jag ska testa den vid något tillfälle

På Frukt- & Grönsakshallen hittar man bland annat vitlök, sparris och potatis från Skåne och kålrabbi och fänkål från Göran i Vellinge.

På Limhamns kött och vilt utlovas råvaror från grisar som fått böka fritt, gräsbetande nötdjur och vilt från svenska skogar.

Själv köpte jag en av de egenproducerade korvarna

St Jakobs stenugnsbageri utlovar bröd som tilltalar många sinnen

På Gram har man slopat allt onödigt förpackningsmaterial. Här säljs allt i lösvikt. Jag passade på att handla lite mörk choklad i lösvikt

Bild från ovanvåningen (där man kan sitta och koppla av från kommersen) ner i saluhallen

På Malmstens Fisk & Kök kan man både äta lagad mat...

...och köpa färska godsaker från havet

Ja, detta var ett axplock. Du kan själv botanisera vidare på saluhallens hemsida eller genom ett besök på plats. Själv fortsatte jag min promenad i Kungsparken efter besöket.

Bilderna från ett besök i saluhallen fredag 11 nov 2016



Bloggar om malmö, mat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar