söndag 1 maj 2022

Hardebergaspåret

 ...på cykel i vårens tid längs gamla banvallen

Trädens skira grönska och marken översållad med svalört, gulsippor och vitsippor. Följ med på en vårlig cykeltur i bilder och text...

Hardebergaspåret börjar i Lund vid Stora Södergatan mitt emot Mejeriet och ingången till Stadsparken. Det sträcker sig tio km till Södra Sandby och varje kilometer längs banan är markerad...

Nästan direkt kommer man förbi stationsbyggnaden "Lunds Södra" - här rullade tågen från förra seklets början fram till 1965...

I dag passerar Hardebergaspåret som cykelbana genom nybyggda bostadsområden...

...förbi Sankt Jörgens park...

...och som en grön korridor genom Lunds östra delar...

Så öppnar sig landskapet och man kan blicka ut över den kuperade skånska slätten...

Där borta, snett till vänster, ser man delar av Kungsmarkens naturreservat som under mycket lång tid varit ett sammanhängande betes- och slåttermarksområde...

I Kungsmarken finns även Lunds Akademiska Golfklubb...

På golfbanans restaurang äter jag en alldeles utmärkt lunch...

...och fortsätter sen längs Hardebergaspåret med förnyade krafter. Snart ser jag ett fält där rapsen håller på att gå i blom och förstår att snart kommer den skånska landsbygden att explodera i gult...

Passerar Hardeberga gamla stationsbyggnad som idag är i privat ägo...

Kommer också förbi naturreservatet Sularpskärret...

På flera ställen täcks nu spårets kanter av gulsippor och vitsippor...

Snart färdas jag i en grön tunnel med skir grönska...

Stannar till en stund vid naturreservatet Fågelsångsdalen och går in en bit på en skogsstig omgiven av vårens grönska och blomster...

En bit längre fram längs Hardebergaspåret kan man på vänster sida blicka ut över åkrarna och där sticker möllan i Södra Sandby upp över kullen...

När jag vänder mig om ser jag tillbaka i den vackra vårtunneln...

Ytterligare en bit närmare Södra Sandby dyker möllan upp bak grönskande träd och blommande buskar...

Nedförsbacke sista biten in mot byn...

...och, naturligtvis, en bild på möllan som blivit symbol för byn Södra Sandby...

Inne i centrala delarna av Södra Sandby. Nu ska jag besöka barnbarn och deras föräldrar...


Alla bilder från en utflykt på cykel längs Hardebergaspåret från Lund till Södra Sandby 
onsdag 27 april 2022.


1 kommentar:

  1. Verkar jättefint👍. Bor själv i Veberöd

    SvaraRadera