torsdag 5 november 2020

Medan mörkret faller i Malmö

 ...och ljusen tänds i vår stad

Höstmörket faller allt tidigare på eftermiddagarna - följ med på en liten kvällsvandring i Malmö. Här utsikt västerut längs kanalen mot Paulibron från Exercisgatan...

Vi tar det från början. Kommer längs cykelstråket norr om kanalen intill järnvägsspåren. Mot bakgrund av solnedgången syns en rad profiler...

Framme vid Mälarbron öppnar sig den här vyn - gamla hamnkontoret och Malmö Live till höger...

Gamla Hovrätten avtecknar sig mot det sista solljuset...

Från Bagers Plats blickar man västerut och ser bland annat Niagara...

Fortsätter längs Neptunigatan...

Passerar Västra station...

Gamla valskvarnen är fortfarande upplyst av skenet från väster...

Efter uträttat ärende återvänder jag längs Västergatan - här ett av Malmös äldsta hus, Kockska huset från 1520-talet...

Nära intill, vid Norra Vallgatan, blickar Frans Suell ut mot norr...

Vid den hamn som har tog initiativ till att skapa finns nu Malmö högskola...

Jag vänder om, upp i den smala Frans Suellsgatan...

...som leder upp till Stortorget där jag kan blicka tillbaka mot Hotel Kramer...

...och ut över torget...

På väg österut i kvällen passerar jag Sankt Petri kyrka från medeltid...

Ett stråk längs Djäknegatan som jag hyser ett visst tycke för...

Följer Rundelsgatan förbi Caroli och detta upplysande konstverk...

Vid Exercisgatan stannar jag för att njuta den sista skymningen och nu är staden i ljus...

Liten stadspromenad onsdag 4 november 2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar