söndag 5 januari 2020

Kring Värnhemstorget

...ett torg i den östra förstaden
Östra Förstadsgatan kommer från Schougens bro i väster och går fram till Värnhemstorgets norra sida...

Fast nu tar vi det från början. Jag står vid Östervärns station och blickar sydväst, över litet koloniområde mot Entré vid Värnhem och långt borta sticker Torson upp...

Östervärns station fanns en gång för länge sen (den låg en liten bit längre söderut). Nu har den återuppstått. När jag nyligen fick mitt seniorkort för lokaltrafiken åkte jag rundan runt. Först till Rosengårds station, sen Persborg, Svågertorp och steg av vid Hyllie för att handla julklappar. Sen åkte jag hem via Triangeln och Centralen...

Nu blickar jag ner mot Lundavägen som för in mot Värnhemstorget...

Strax är jag där och blickar längs vänstra sidan med äldre hus byggda med medeltidsinspiration...

De här två små husen vid Lundavägen kan vara en rest av äldre småskalig bebyggelse som kantade vägarna in till Malmö i äldre tider...

Strax framme vid Värnhemstorget där Lundavägen, Föreningsgatan, Östra Förstadsgatan och Sallerupsvägen möts - en av Malmös hårdast belastade trafikplatser...

Annars finns det mycket intressant här omkring. Ringgatan går från Östra Förstadsgatan, parallellt med Lundavägen. Här bodde jag och min dåvarande sambo i ett äldre hus (rivet sen länge) när vi kom till Malmö 1971...

I byggnaderna upp mot torget fanns en gång Malmö Kaffekompani som grundades 1898 (det var de som tillverkade Solo-kaffe). I samma kvarter, ut mot Lundavägen, fanns även Kafferosteriet Java. Jag minns att det ofta doftade ljuvligt av kaffe i kvarteret...

På taket ut mot torget kan man fortfarande se dessa...

...skyltar för Solo-kaffe...

I torgets nordvästra hörn, där Kungsgatan möter Östra Förstadsgatan, finns den funkisbyggnad som framför alla andra har kallats just "Funkishuset". Det beror förmodligen på att det byggdes 1930, samma år som Stockholmsutställningen pågick...

Den långsmala bussterminalbyggnaden tillkom när torget byggdes om 1997-2001...

Där Kungsgatan möter Värnhemstorget finns en upphöjd platå med trappor i svart granit. I bakgrunden höghuset...

Vy ut mot Lundavägen norrut - till höger huset som ritades av August Stoltz 1910, senare stadsarkitekt i Malmö...

Mitt emot bussterminalen har vi detta funkishus som uppfördes 1936, arkitekt var Carl-Axel Stoltz, son till den tidigare nämnde August Stoltz...

Jag har nu flyttat mig neråt Slussplan, står på viadukten vid Hornsgatan och beundrar de så kallade Järnvägshusen vid Slussgatan 12 och 14 - de byggdes för järnvägstjänstemän 1899 och 1906...

Och här är det andra huset. En ovanligt tidig företeelse var att i anslutningen till trapphusen fanns en toalett på varje våningsplan. Just så som vi hade det i det gamla huset på Ringgatan, man delade toa med grannen mitt emot på varje våning...

Vy österut längs Hornsgatan. När man en gång i tiden ledde in trafiken från motorvägen till Drottninggatan revs hela kvarter här i den gamla Östra Förstaden...

Runt hörnet så kommer vi in på Drottninggatan...

Korsningen Drottninggatan-Östra Förstadsgatan. Jag har för mig att huset byggdes på 60-talet, men att fasaden har ändrats senare...

Drottninggatan mot sydväst - här har vi en profil som jag känner igen...

Det är detta huset jag vill visa, tror det kallas Gasklockan 4 (för mycket länge sen fanns en gasklocka i närheten) - medvetet aktar jag mig för att få med något av huset till vänster, polishuset, som är klassat som skyddsobjekt och inte får fotograferas...

Samma sak från detta hållet, jag aktar mig för att få med något av polishus och rättscentrum. Huset är från 1910, byggt i jugendstil och innehöll från början magnifika lägenheter, men även ett badhus...

Detaljstudie av ingång...

...och detalj från fasaden...

Här gick man in när man skulle till badet och den lilla simhallen. Det hette från början Malmö Folkbadhus och drevs av privat entreprenör, senare blev det kommunaliserat och hette Malmö kommunala varmbadhus - det kallades också Rörsjöbadet...

Liten skylt har satts upp för hågkomst. Anledningen till att vi gick hit var att det fanns varken badrum eller dusch i lägenheterna på Ringgatan...

Vy mot huset från närbelägna Rörsjöparken - lägenheterna är idag bostadsrätter och räknas som exklusiva...

Vy från Rörsjöparken mot Drottninggatan - huset till höger är nytt, men byggt i en äldre stil...

Från parken kan man även se Malmgården som tar upp ett helt kvarter mellan Drottninggatan och Kungsgatan. När det stod klart 1935 var det Nordens största bostadshus med 350 lägenheter. Malmgården är ett av Sveriges mest kända funkishus...

Jag tittar in i en rymlig ingång...

...och får en glimt av gården. Ursprungligen lär det ha funnits tennisbanor på gården. Det var hög standard på lägenheterna med välutrustade kök, öppna spisar och kassaskåp...

Malmgården betraktad från Kungsgatan...

Från Värnhemstorgets östra sida sträcker sig Föreningsgatan...

Här hörnet Ehrensvärdsgatan-Föreningsgatan. Tegelhusen är från 1920-talet och står också utmed torgets södra sida...

En titt in mot gården i samma kvarter...

På andra sidan Föreningsgatan står Rörsjöskolan, från början Östra Förstadsskolan...

Litet annex till skolan, som förmodligen innehöll rektorsexpedition, administration mm...

Om man följer Sallerupsvägen från Värnhemstorget österut så passerar man på vänster sida först husen i området Östervärn, där efter kommer Ellstorp som byggdes efter funktionalismens krav på ljus, luft och rymd - husen uppfördes 1937-43...

Det var uppdelning på boende i de höga husen och service och affärer i envåningsbyggnaderna. Författaren Björn Ranelid växte upp i området som naturligtvis skildras i en del av hans böcker...

Bilderna från liten stadsvandring i områdena kring Värnhemstorget lördag 4 januari 2020. Namnet Värnhem kommer från en bondgård som låg i hörnet av nuvarande Lundavägen och Sallerupsvägen. Själva torget lär ha kommit till 1923.


1 kommentar: