torsdag 1 juni 2017

Hallamölla

...vattenkvarn och vattenfall
Hallamölla är både en ännu fungerande äldre vattenkvarn och Skånes högsta vattenfall - ett av landskapets främsta utflyktsmål

Jag kom vandrande nedströms ifrån, längs den så kallade Backaleden

Här ser man de nedre delarna av forsen - och uppe på höjden avtecknar sig möllan

När man flyttar sig närmare ser man kraften i vattenflödet under vårfloden

...och här har vi en närbild på de vackra fallen

Jag förflyttar mig nu upp för branten

...och här kan vi se de övre delarna av vattenfallen ovanför kvarnen

Kvarnbyggnaden, som är från 1800-talet, men har anor tillbaka till 1400-talet, här betraktad uppströms ifrån

Övre delen av forsen, här finns också en liten gångbro som man bör pröva utsikten ifrån

Blommande kabbleka i å-kanten uppe vid övre forsen

Jag är nu på väg upp till gångbron...

...och passar på att ta en bild av kvarnhuset uppe från backen...

...och här vy från gångbron

...och från andra sidan bron

Övre forsen från andra sidan...

...och här vy från motsatta sidan

Jag skulle kunna stå här länge och njuta av skådespelet och bruset från forsen - men får till slut slita mig...

Bilderna från ett besök vid Hallamölla 12 maj 2017

Se också Skånska Resor: Vandring till Hallamölla

Se även Skånska Resor:

Fler bilder från Haväng och Vitemölla

Borrby strand


Bloggar om natur, kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar