fredag 9 december 2016

Raska över Risen

...från Genarp till Häckeberga
Fast inte hade jag bråttom, tog mig tid att se att Risen lyser grön även i gråvädret i december

Jag har nyss anlänt till Genarp med bussen...

...och stiger nu rakt ut i det gamla utmarksområdet Risen som idag är naturreservat

Ett omväxlande område med skog, fäladsmarker och kärrpartier

På sina ställen får man hjälp med att ta sig över våtmarker

Jag försöker hålla en sydlig kurs (finns gott om stigar åt olika håll) för jag vill komma till Häckebergasjön

...och jag stöter mycket riktigt på vägen jag söker. Rockarp låter häftigt...men det är rakt fram jag ska

...och redan efter någon kilometer kommer jag fram till sjön. Där borta, på en liten holme, skymtar Häckeberga slott.

Om man vill kan man följa sjökanten i sköna omgivningar

Jag tänkte att jag skulle ta en titt på slottet...

...där min mor en gång i tiden jobbade som piga åt friherrinnan

På vägen tillbaka slår jag ett öga på...

...Höjeåns utlopp ur Häckebergasjön

Vägen tillbaka till Genarp blir Heckebergavägen som går ett par kilometer genom fina skogstrakter

När jag närmar mig byn behagar solen titta fram en liten stund ur molnen

...just när jag går ner för att titta på ruinerna efter Häckeberga Vannkvarn

...och vattenrännan till kvarnen som går jämte Höje å

När jag väntar på bussen tar jag mig en titt på kyrkan i Genarp. En kyrka som är unik eftersom det är den enda som uppfördes i Skåne under 1500-talet. På kyrkogården vilar min mormor och morfar, vilket är ytterligare en sak som gör att jag känner samhörighet med trakten.

Bilderna från en vandring i trakterna kring Genarp och Häckeberga måndagen den 5 dec 2016

Fler bilder från Genarp och Häckeberga:

Skånska Resor: Naturreservatet Risen

Skånska Resor: Häckeberga sjö och slott


Bloggar om natur, genarp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar