tisdag 16 augusti 2016

En tur till Ängelholm

...staden med de blommande broarna
Sista resan med årets sommarkort gick till fantastiska Ängelholm som just i år 2016 dessutom fyller 500 år.

Redan när man går av tåget kan man börja med att beundra stationsbyggnaden

Nära intill finns Ängelholms Järnvägsmuseum

Jag vill titta på den äldre delen av staden och jag vet att den är omgiven av Rönne ås vatten på tre sidor och det är förklaringen till att det finns så många broar i staden

Järnvägsbron ligger närmast till hands...

...och över den leder Järnvägsgatan...

...som i sin tur tar mig fram till Stortorget

...med det gamla rådhuset

...och kyrkan

Jag passerar över nästa bro som är Tegelbruksbron...

...och kommer strax till Stadshuset

Nedanför Stadshuset ligger turistbåten Laxen förtöjd

Klockan elva tar den mig iväg på en tur på Rönne å genom staden ner till hamnen vid åns mynning i Skälderviken (båten går tre gånger om dagen i båda riktningar fram till den 21 augusti).

Det blir ett antal broar att passera under (om jag räknade rätt så blev det till slut minst åtta). Bron på bilden är den som kallas för Pyttebron.

Nere vid hamnen äter jag lunch på Hamnkrogen och tar mig sen en titt på stranden...

...där det är gott om snäckor (men inte så många badgäster för tillfället)

Dock en underbar strand med kilometervis sand. På bilden ser vi dessutom badbryggan och restaurangerna Bunkern och Klitterhus.

Nu tar jag en skön promenad tillbaka till Ängelholm. Den går till stora delar på små gångstigar nära Rönne å. Hela båtfärden längs Rönne å kan du se här: En färd på Rönne å - den skånska Amazonfloden.

När jag närmar mig staden kommer jag in i Hembygdsparken...

...närmare bestämt den delen som kallas Pytteskogen där det finns spännande saker för barnen

Det gör det för övrigt lite varstans i Hembygdsparken

Många olika djur finns där också, åsnorna lät sig fotograferas

Nu är det hög tid för eftermiddagsfika och Glass- och Våffelstugan har allt jag behöver (hade ju känts konstigt att välja något annat än Ängelholmsglass när jag är här).

Sen fortsätter jag vandringen inåt stan...

...slår ett sista öga på Pyttebron

...går en bit på Storgatan

Tittar på det speciella gamla Tingshuset vid Tingstorget

Går sen mot järnvägsstationen...

...över ännu en av dessa blommande broar

Bilderna från en resa till Ängelholm måndagen den 15 augusti 2016. Turistbyrån ligger vid Stortorget, kan vara bra att veta om man vill skaffa sig information.

Se också på Skånska Resor: Luntertun - en skånsk stad som försvann







Bloggar om sommar, ängelholm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar