onsdag 19 juli 2023

Södra Malmö

...ut ur staden, ut på landet

Från Bunkeflo by och kyrka blickar jag tillbaka på staden som växer och breder ut sig...

Blick tillbaka mot Bunkeflo by med kyrka och folkskola...

Jag följer nu cykelbanan på banvallen efter gamla järnvägen från Malmö till Skanör och Falsterbo...

I vägkanten syns ljusblå cikoria, gulmåra, lila tistel och många andra av sommarens blomster...

Passerar en av otaliga gravhögar från bronsålder som är så vanliga på slätten här söderöver. I bakgrunden den lilla byn Skumparp...

Ett större bestånd av renfana blommar så klargult...

Färden går vidare söderut över slätten...

Vid Västra Klagstorp gör jag en avstickare inåt kyrkbyn för att titta på Höga Mölla. Detta är den mölla som en gång stod vid Högamöllegatan på Kirseberg i Malmö och som syntes vida omkring. Den köptes upp och flyttades hit i början av 1900-talet...

Nu väljer jag Borrebackevägen västerut mot Klagshamn - där framme till höger syns också Borrebacke som är en naturlig backe påbyggd med en gravhög från bronsålder...

Från backen kan man skåda vida omkring på slätten och in mot Klagshamn och vidare över Öresund...

Här får jag också syn på min favoritfjäril Blåvingen och en av dem sitter still tillräckligt länge för att jag ska få en bild...

Passerar genom Klagshamn med gamla skolan, Folkets hus och äldre bostadshus - spåren finns kvar av det gamla industrisamhället med kalkbrytning och cementtillverkning...

Kalkbrotten är vattenfyllda sen länge och nu finns en ny badplats på östra sidan...

Ute på Klagshamnsudden finns badplats vid havet...

...och en hamn för fiske och fritidsbåtar - även Fiskbryggan där man kan äta sillamacka och få sig en fika...

...och små hoddor där folk kan njuta av tillvaron...

Jag cyklar tillbaka längs stigen på norra sidan av udden, Klagshamnsudden är idag ett av Malmös kommunala naturreservat...

Jag cyklar norrut genom Bunkeflostrand och på något ställe kan jag zooma in Öresundsbron (och Köpenhamn kom med i bakgrunden)...

Uppe vid utsiktsplatsen på Lernacken och konstverket The movement meter for Lernacken; The tower

Här kan man blicka tillbaka ner mot Bunkeflo strandängar (Klagshamnsudden syns i bakgrunden)...

...och naturligtvis ser man Öresundsbron här ifrån...

...och det går att zooma in utsikten in mot stan - här Turning Torso...

En tillbakablick mot bron från norra sidan...

Snart skådar jag Barnviken vid Sipparp och på andra sidan den lilla fiskehamnen och fiskehoddorna...

Det blir ett kort besök där och en sista bild innan jag fortsätter in mot Limhamn för en efterlängtad eftermiddagsfika...


Alla bilder från en cykeltur 19 juli 2023 från Nya Hyllie längs banvallen till Västra Klagstorp och vidare till Klagshamn och där efter tillbaka över Bunkeflostrand och brofästet. Hela sträckan från Hyllie över Västra Klagstorp till Klagshamn och sen till Limhamn är uppskattningsvis ca 2 mil.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar