torsdag 11 november 2021

Kabusa Art Gallery

 ...mat, vin och konst i skön förening

I novembernatten ser vi färgspelet vid den gamla stärkelsefabriken - som jag väl minns sen min barndom i byn Glemminge på Österlen strax intill...

Vi återkommer nästa dag för att få en titt på insidan - koskåp till höger och en liten Mercedes på golvet. Det börjar ju bra, som någon skrivit: "Om du söker något utöver det vanliga är chansen stor att du finner det här..."

Strax vi kommer in har vi Vinbaren Skånes Guld till vänster - här har man fokus på närodlad mat och dryck, vinlistan är uteslutande komponerad från utbudet i Skånes eget vindistrikt...

Jag försöker skaffa mig en överblick, men fastnar i alla möjliga detaljer - mycket att titta på...

Visst var det väl där vi kom in...

Nu kastar jag mig ut i utbudet på första våningen...

Hänförande...

Jag slås av hur välkomponerat allting är...

Häftiga falukorvar...

Välkomponerat var ordet - bilderna på väggen är skapade av konstnären Malin Ask...

Här har man utnyttjat den gamla fabrikslokalen för ljus och kontrast - konstgalleriet är omgivet av Österlens vackra landskap...

En blick upp mot nästa etage, hela tiden något som lockar...

I trappan vänder jag mig om för att insupa atmosfären...

På övre våningen möts man av denna vy - man känner mötet mellan historia (fabriken är från 1893) och
kosmopolitisk anda...

En liten blick åt vänster (tror jag det var) och jag fascineras åter av hur väl man tar tillvara fabriksfönstrens möjligheter...

...och där har vi dom igen, färgstarka kvinnoansikten av Mia Färm...

Välkomponerat med keramik...

Vart man sig än vänder så får man tilltalande vyer...

Sammantaget en trevlig upplevelse som ger mersmak...

På vägen ut lägger jag märke till dessa små detaljer...


Bilderna från besök vid och på Kabusa Art Gallery 5-6 november 2021. Mera info kan man få på deras facebook-sida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar