tisdag 3 augusti 2021

Lövestad i Färs härad

 ...intressant kyrkby och stationssamhälle

Den ursprungliga kyrkbyn Lövestad By i Färs härad, nära gränsen till Österlen i öster - kyrkbyn passerade jag på min cykelfärd mot det före detta stationssamhället...

Jag tog cykeln på tåget till Tomelilla och där ifrån cyklar jag över Tryde ut mot Österlens västra gränstrakter - här passerar jag på håll Kåseholms slott i Tryde socken...

Fortsätter längs Vanstad skogsväg...

...allt längre in i Färsbygden...

Kommer fram till den lilla byn Vanstad...

...där jag tar en kort paus vid kyrkan och caféet...

...för att sen fortsätta längs Lövestad landsväg...

Jag har glädjen att få hälsa på en vän som visar sitt fritidshus...

...och guidar på liten tur i och kring byn - här Skulpturparken...

Den gamla, fina järnvägsstationen, numera restaurang med busshållplats utanför...

Inbjudande lekplats för barnen...

Mitt intryck är att detta är ett levande samhälle med många bofasta som dessutom aktiverar sig i föreningar...

"Spiken i kistan" - antikviteter och byggnadsvård. "Flera tusen kvadratmeter, både inomhus och utomhus, hyser miljoner nödvändigheter, meningslösheter, galenskaper, skönheter och skrattretande anstötligheter", utlovas...

Rivningshotad kvarn som gjordes om till lokaler för konst, musik, teater, nycirkus med mera...

Så snart vi kommer ut ur byn syns storkar överallt på fälten...

Fina hus...

...och fler fina hus...

...passeras på väg ut mot Hallsbergs gård och stenar...

Vid gårdens vattenkvarn byggde bonden och möllaren Nils Nilsson en bostad som undantag...

...och anlade en trädgård där han fram till sin död 1896 reste ett stort antal egenhändigt huggna stenar, fyllda med bilder och inskrifter som vittnar om hans fromhet, livsfilosofi och starka inlevelse i bibelns värld. Ett mera utförligt bildreportage om stenträdgården hittar du här.

Gården donerades 1970 till Färs härads hembygdsförening som restaurerat husen som nu fungerar som museum...

Tillbaka i Lövestads stationssamhälle får jag bekanta mig med ytterligare gatumiljöer...

En bra sak är de små informationstavlor som finns på åtskilliga av husen - här kan man läsa om husens historia och vilka verksamheter som bedrivits under tidernas opp...

Ett riktigt trivsamt litet samhälle på den skånska landsbygden...

...och en egen Ica-butik har de minsann också...

Återfärden till Tomelilla går över Äsperöd. I Tryde tar jag en kort paus och tittar tillbaka mot den dalande solen...

Alla bilder från en cykelutflykt till Lövestad måndag 19 juli 2021. Återvänder gärna till Lövestad. En sak som jag länge haft på min besökslista är Lövestads bokklädda åsar en bit väster om byn. Kan nog passa med en höst- eller vårutflykt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar