tisdag 1 december 2020

I Kirsebergs gator och gränder

 ...väntans tider i lilla staden

Följ med på en liten vandring i Kirsebergs-staden, längs små gator och smala gränder...

Jag skulle bara gå ett ärende till affären, men här fick jag en ingivelse och plockade upp kameran. Kirsebergs kyrka är från 1920-talet, men byggd så att man lätt kan få för sig att man är i en by på den skånska landsbygden...

En bild från glasmästeriet som påminnelse om att på Kirseberg bor man inte "bara", här jobbas det också i en mängd olika verksamheter...

Jag fortsätter längs Sandbackegatan - snötäcke är kanske att ta i, men gräsmattor och tak är åtminstone lätt pudrade i vitt...

Lite blomsterfägring vid trappen i begynnande vinter...

På södra sidan smalnar Sandbackegatan...

Man kommer ut på Södra Bulltoftavägen...

...där man passerar detta originella hus (det är mycket som är originellt på Kirseberg)...

...och kommer förbi Östergård som en gång i tiden byggdes som mönsterbostäder, men förslummades och många trodde att det skulle rivas, men rustsades istället upp och är idag ett attraktivt boende...

En blick uppför backen i Torngatan...

Jag går uppför backen i Garnisonsparken...

...och beundrar det gamla vattentornet som blev bostäder redan för länge sen...

Jag stannar till vid Torngatan...

Jag gillar den här vyn med de små husen som följer backen nedåt...

Vid torget försöker jag skapa lite vit jul-stämning så här i adventstid - det stannar förmodligen vid en from förhoppning (men vem vet?)...

Torngatan är en annan favorit - husen tillhör den allra äldsta bebyggelsen här på Backarna...

Blomsterprakt på samma gata...

Detalj från Torngatan...

Den ena katten i gränden...

Den andra katten i gränden...

...och här är gränden, den mysiga Källargränden...

Favorithörnet på Kirseberg - här möts Kejsargatan och Sandgatan...

Sandgatan österut...

Trivsam miljö vid Källargatan...

En bit sommar dröjer kvar på andra sidan gatan...

Källargatan norrut...

Calles plats vid Källargatan. Calle Westergren var en brottare från Kirseberg - han blev under 20- och 30-talen trefaldig olympisk guldmedaljör...

Källargatans pittoreska fortsättning...

Jag viker av in på den här lilla gränden...

...och kommer ut på parallellgatan Kirsebergsgatan...

Runt hörnan längs Norra Bulltoftavägen...

Kirsebergsgatan från andra hållet...

Huset på hörnan Kirsebergsgatan-Norra Bulltoftavägen...

Passerar denna fängslande byggnad på andra sidan Norra Bulltoftavägen - här ska nu byggas om för hyresbostäder, kontor, butiker och förskola, om man får tro vad som stått i tidningen...

Bilderna från en improviserad rundtur på Kirseberg måndag 30 november 2020


3 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig rundvandring i min barndoms trakter. Gjorde ungefär samma tur tidigare i höst. Sköna bilder!

    SvaraRadera
  2. Östergård byggdes förstås inte som nödbostäder, utan som föredömliga arbetarbostäder. De bostäder som inrättades i vattentornet under 1:a världskriget var däremot nödbostäder från början. Det elände som utvecklades där ville man utplåna genom att, när det stått tomt länge, riva vattentornet. Aktivismen på 70-talet fick myndigheterna (Nils Yngvesson) att ändra sig så att det istället blev renoverat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fel av mig (har rättat). Dock gick det snabbt utför med de föredömliga arbetarbostäderna. Många barn i de små ettorna ledde till trångboddhet och folk sökte sig där ifrån när de fick möjlighet. Förslumningen började redan på 30-talet, jag minns det som ett nergånget och eftersatt område på 70-talet. Tur att det räddades och rustades upp.

      Radera