söndag 19 april 2020

En tur i Fosie socken

...liten resa i tid och rum i södra Malmö
Fosie socken var i gamla tider en del av Oxie härad - det blev senare ett så kallat municipalsamhälle och 1931 inkorporerades det i Malmö stad...

Fosievägen, som börjar vid Ystadvägen och går rakt söderut, var den väg man tog när man skulle besöka Fosie by ute på landet. Här syns några äldre hus just när man har passerat över Eriksfältsgatan, hus som byggdes på mark som tillhört bondbyn Hindby (som också ingick i Fosie socken). Vi ska strax fortsätta resan längs Fosievägen...

...men först gör vi en avstickare in på Backavägen till höger. Vadå backar? Jo, Borrebackar fanns längs den här vägen fram till nuvarande Per Albin Hanssons väg (men backarna användes som grustag och är borta sen länge)...

Vadå Per Albin Hanssons väg? Backavägen tar ju slut här...

Ja, sen trettiotalet finns här nuvarande Trelleborgsvägen...

Den vägen klöv rakt genom den gamla Fosie socken. Här vy söderut - på högra sidan moderna höghus i Kulladalsområdet och på vänster sida Söderkulla-området som byggdes på 1960-talet...

Bron jag står på måste ha varit en järnvägsbro. Jag blickar åt nordöst. Där syns Heleneholmsverket och därifrån kom tågen närmast från järnvägsstationen vid Södervärn...

De rullade sen vidare genom Kulladal, ut på Söderslätt och ända ner till Skanör och Falsterbo...

Dock stannade tågen vid stationen i Kulladal - något som denna illa medfarna skylt kan upplysa om...

Jag letar nu upp fortsättningen på Backavägen - här måste den ha kommit in (nu kallas den för Blekingsborgsgatan)...

Vägen svängde sen söderut och kallas ibland Gamla Trelleborgsvägen - nu känner vi den som Per Albin Hanssons väg...

Här låg i gamla tider ett antal gatehus som kallades för Jerusalem (platser som låg avsides och där det ansågs vara fattigt och eländigt fick ofta det namnet). I just det här huset föddes den 28 okt 1885 en man som skulle bli statsminister och folkledare...

...nämligen Per Albin Hansson - han var Sveriges statsminister från 1932 fram till sin död 1946...

På andra sidan gatan finns en minigolfbana och inne på området en gravhög från bronsålder. Bakom skymtar huset som tjänstgjort först som Folkets hus och sen klubbhus för fotbollsklubben. I närheten låg också förr Kulladalsgården som gav namn åt stationen och området...

En bit längre norrut längs Per Albin Hanssons väg finner man Ärtholmsvägen som gick västerut förbi gårdar som Ärtholmen, Kroksbäck och Bellevuegården - ja, ända ut till strandängarna vid Öresund där Fosie socken hade en smal remsa mark (där ute, vid nuvarande Geijersgatan, nära Hylliekroken, låg på 1800-talet den lilla torparbyn Stormby)...

Efter den utflykten är vi nu tillbaka vid Fosievägen - här passerar vi gamla Hindby folkskola, byggd år 1900, idag privatskola...

Vid Munkhättegatan tar Fosievägen slut. I gamla tider fanns inte Munkhättegatan. Jag rör mig istället längs det stråk som idag kallas Helenetorpsgången - här passerars Cirkuslekplatsen vid Nydalaparken...

Någonstans längs den här leden söderut bör Fosievägens förlängning ha funnits...

Någonstans fanns en avtagsväg från Fosievägen till vänster, en väg som ledde fram till dåvarande Hermodsdalsgården, den gård som gett namn åt nuvarande bostadsområdet Hermodsdal. Jag tror att det kan ha varit den här vägen och att gården låg ungefär där framme i slutet av allén...

Jag fortsätter söderut och dessa gamla pileträd stärker mig i tron att det var här som den gamla vägen gick fram - för att strax här framme möta en annan väg som ledde fram till Fosie by och kyrka...

Åt andra hållet, mot väster, ledde denna kyrkoväg istället till Jerusalem (Kulladal)...

...och passerade då Hagalundsgården (i nuvarande Söderkulla), en gammal gård som idag tjänstgör som privatskola...

Nu på väg österut mot Fosie kyrkby - på vänster sida passeras Hermodsdalsområdet...

Över Inre Ringvägen som skär genom gamla Fosie socken i öst-västlig riktning...

Strax söder om Inre Ringvägen hittar man Fosie kyrka...

...och strax intill står Prästgården, numera församlingshem...

Kyrkans äldsta delar är troligen från 1100-talets senare hälft - senare har det blivit om- och tillbyggnader...

Kyrkan står på Fosies och Malmös högsta punkt - är det någorlunda fri sikt kan man se långt. Runt omkring låg gårdarna före skiftesreformerna...

Utsikt bort mot närbelägna bostadsområdet Lindängen...

Jag zoomar in högsta hyreshuset i Lindängen mellan träden - det kallas Motetten. Här bodde jag med min första familj 1973 på fjortonde våningen - minns fortfarande den fantastiska utsikten...

Fosiestenen står framför ingången till kyrkan - det är en runsten från vikingatid och texten lyder Esbern reste denna sten efter sin faelle Dvärg en velbyrdig Dreng. Dreng vid den här tiden kan också tolkas som en person med kungligt uppdrag...

Jag går in för att se på interiören - korsarmarna på båda sidor skapar utrymme...

Ovanför altaret finns ett rosettfönster med mannen från Nasaret...

Dopfunten fångar mitt intresse - den är från 1100-talets slut och sägs vara Malmös äldsta...

En minneslund har skapats i resterna av den fördjupning och våtmark som förr fanns i mitten av Fosie by och som användes som betesmark - på höjderna runt omkring i en cirkel låg gårdarna före skiftet...

Meditationsplatsen med konstverket Färden av malmöskulptören Fred Åberg...

Jag lämnar minneslunden...

...för att se vad som finns kvar av stationssamhället - några hus vid Fosie stationsväg...

Stationen brann ner på 80-talet, men den här hade jag nästan glömt, Skolstyrelsens centralförråd...

Följer Agnesfridsvägen in i Fosie industriområde - med flera hundra små och medelstora företag...

Styr ut bland ängarna bara hundra meter söderut - passerar Trehögsparken med de tre gravhögarna från bronsålder...

En liten bit österut syns ytterligare två av dessa monument från forntiden - tydliga bevis på den högkultur som tidigt präglade sydvästra Skåne...

På andra sidan Ystadvägen, vid koloniområdena vid Jägershillsgatan hittar jag ytterligare en som kallas för Skävehög...

Utsikt mot Jägershills koloniområde från Skävehög...

I väster kan jag zooma in Motetten i Lindängen...

Jag befinner mig i det nordöstra hörnet av gamla Fosie socken - en skylt förkunnar att detta är Hindby, av den gamla byn finns dock inget kvar, det vi ser är egnahem som byggdes senare...

Jag följer en vacker cykelstig tillbaka in mot stan - förmodligen har det gått ett järnvägsspår här (det har också funnits en Hindby station, även om den låg utanför byn och socknen - den revs 1983, en bild av den lilla vackra stationen kan du se här)...

Bilderna från en cykeltur i gamla Fosie socken fredagen den 17 april 2020


7 kommentarer:

  1. Alltid lika intressant att läsa. Bra presenterat ihop med fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Trevligt att se bilder från stadsdelen där man är uppväxt, på Blekingsborg.

    SvaraRadera
  3. Hej Ronny !
    Så skoj att följa dina foton i mitt uppväxt område sedan 1964, Eriksfältsgatan 79.Kommer ihåg hur stolta mina föräldrar var att kunna flytta in i en alldeles nybyggd lägenhet med moderniteter som kylskåp med ett litet frysfack. Ja, jag har många minnen från detta område som jag lämnade 1970, för att flytta till Hagalund. TACK för dina fina foton. Med vänlig hälsning M

    SvaraRadera
  4. Hej Ronny!
    Jättekul att följa med på turer i Skåne och Malmö. Denna tur väckte många minnen från min uppväxttid och skapade lite struktur i mina minnesfragment!
    Jag vill också passa på att tacka dig för alla kunskaper ur vår fina svenska visskatt och ur vår skånska historia som jag fick när du var min lärare i mellanstadiet på Söderkullaskolan (Hagaskolan).
    Jag fortsätter att (åter)uppleva fina skånska platser i dina fotoberättelser på distans från Umeå! Lite utflyktstips att ha till sommaren lägger jag också på minnet!
    Vänliga hälsningar
    Rebecca Möller

    SvaraRadera