lördag 12 mars 2016

I Landskrona är det toppen

...Borstahusen tur och retur
På torsdagen (10 mars 2016) gjorde jag en tur till Landskrona. Tåg från Malmö till Landskrona station och därifrån elbussen ner till Skeppsbron. Promenaden startade med en vandring kring Nyhamn...

...där det går att njuta av sådana här vyer

Just intill står en staty av flygpionjären Enoch Thulin. I bakgrunden kajerna med lastkranar. Landskrona har också haft en storhetstid som varvsstad.

Nybyggen på andra sidan Nyhamn...

...mellan husen ser man Landskronas "nya" vattentorn

Tranchellska huset till vänster och Stadshuset till höger

Här ligger ju Venus och tar igen sig i Slottsparken...


Jag fortsätter in mot Landskrona citadell...

...som rymmer vackra byggnader och omgivningar

En vackert smyckad trappa som jag passerade...

...och naturligtvis den fantastiska fästningen och slottet som den danske kungen Kristian den tredje lät uppföra på 1540-talet

På väg in genom porten

Rejäla försvarsverk på sin tid

Jag styr stegen vidare mot strandpromenaden. Rakt fram passerar jag nöjespalatset Strandpaviljongen som brunnit ner ett par gånger

Där står ju Selma. Ja, alltså Selma Lagerlöf som en gång belönades med Nobelpriset i litteratur. I sin ungdom bodde hon en period i Landskrona och jobbade som lärare på en flickskola, medan hon skrev och gav ut sin debutroman.

Jag har tänkt att ta en uppfriskande strandpromenad ett par kilometer norrut...

...till det lilla fiskeläget Borstahusen

En titt in i en tvärgata och jag får syn på det som en gång var skolan i Borstahusen, numera privat bostad

Först ett besök i Borstahusens hamn där man finner fiskaffärer, restauranger (vid det här laget var jag rejält hungrig) och...

...det gamla pumphuset som idag inrymmer museum och konsthall

Efter lunchen blir det inspektion av hamnen...

...och betraktelser av de äldre husen längs Nedre gatan

Går man genom en av tvärgatorna...

...så kan man också slå ett öga på de två gatorna Mellangatan (till vänster) och Övre gatan (till höger). Tillsammans med Nedre gatan bildar de gatorna i det gamla fiskeläget.

På väg tillbaka till centrum...

...stannar jag också en stund och hälsar på Borstahusgumman. Hon får representera det sega släkte av fiskarkvinnor som körde sina rullebörar med fisk till stan. I diset ute på sjön kan man svagt skymta ön Ven. Den är också värd ett besök. Du kan se de bilder jag tog vid mitt besök där i september förra året, länken är här.

På vägen tillbaka går jag genom koloniområdena intill Citadellet...

...landets äldsta bevarade kolonistugeområde

Hänförd går jag genom de vackra omgivningarna...

...och så var vi tillbaka vid slottet och jag kan inte låta bli att ta en sista bild med ryggen mot förskolan Selma Lögerlöf. I eftermiddagssolen kunde man ana vår i luften...

Landskronatösen Siw Malmöqvist sjunger på Malmöfestivalen: Ingenting går upp mot gamla Skåne


Bloggar om resor, landskrona  Intressant


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar