fredag 14 april 2017

Fler bilder från Rörums backar

...ett stycke av Änglamarken
En av topparna på Rörums backar

Jag kom vandrande på en liten stig från Forsemölla i Sträntemölla naturreservat och strax var jag inne på de himmelska ängderna...

...där jag kunde blicka ut över backlandskapet och ända bort mot Östersjön i öster

Här hålls den gamla betesmarken fortfarande öppen med hjälp av betande får från närliggande Mandelmanns gård

På backarna blommade svalörten och färgade marken gul

Det är svårt att se sig mätt på en sådan här utsikt...

Här är utsikten söderöver, först ned mot dalgången där Rörums södra å rinner och där bortom backarna söder om vägen mellan Gyllebo och Rörum.

Nu tittar vi österut. Gården närmast är Mandelmanns, sen kommer Rörums by och kyrka. Den blånande Östersjön i fjärran (fast det är bara några kilometer) och till vänster skymtar Stenshuvud.

Också österut mot havet, vi ser också ytterligare hus som hör till Rörum

En liten vridning åt höger och vi ser en del av backarna...

...och mera backar

Jag vänder mig om och går in i haglandskapet uppe på backen där jag befinner mig...

En underbart rofylld stämning råder här...

...i den tidiga vårens uppvaknande natur

Jag vänder tillbaka till vyerna österut

Det är här jag sätter mig i backen och äter min medhavda matsäck för att sen ta sikte på bestigning av kullen med det ensamma trädet.

Utsikt söderut under färden upp till kullens topp

Nu är jag uppe vid det ensamma trädet

...och här kan jag nu blicka runt

...på utsikten åt olika håll

Och här ifrån det ensamma trädet kommer sista bilden från den härliga vårutflykten till Rörums backar.

Se ursprungliga bildreportaget från Skånska Resor:

En vårutflykt till Rörums backar


Bloggar om natur, vår


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar