lördag 8 april 2017

En vårutflykt till Rörums backar

...och Mandelmanns ängar via Forsemölla
Från en av topparna på Rörums backar blickar jag ner mot Rörums by och kyrka och längre bort Stenshuvud och Östersjön. Hit kom jag på en vacker liten vandringsväg från Sträntemölla...

Min lilla vandring börjar när jag stiger av bussen vid Sträntemölla som ligger vid vägen mellan Gyllebo och Rörum. Jag börjar med att slå ett öga på den gamla vattenkvarnen Sträntemölla som drevs med vatten från Rörums södra å.

Vid parkeringsplatsen invid vägen finns informationstavla om naturreservatet som är beläget både norr och söder om vägen.

Jag går norrut genom bokskogen som nu är full av blommande vitsippor

Vid Forsemölla stannar jag naturligtvis för att titta på vattenfallet och kvarnen och för att dricka mitt förmiddagskaffe i en skön miljö. Vill du se fler bilder från Forsemölla så ska du klicka här.

Bäcken rinner vidare åt sydost i ravinen...

Jag följer efter i samma riktning längs stigen som går uppe vid ravinkanten. Snart svänger leden in mot öster...

...en stig som kantas av vitsippor som sträcker sig mot solljuset

Så är det dags att träda in i beteshagarna uppe på Rörums backar...

...och välkomnas och omfamnas av detta sköna backlandskap

...där man genast får ta del av en hänförande utsikt ner mot dalgången där ån rinner och vidare bort mot Östersjöns horisont.

Långt där borta ser jag backen med det ensamma trädet och bestämmer att dit ska jag senare

Den gula svalörten blommar här...

...så att backarna på sina ställen färgas gula.

Från en hög kulle får jag den här utsikten österut

Gården närmast är Mandelmanns. Bortom den ser vi Rörums by och kyrka. Stenshuvuds profil till vänster.

Det är skönt här uppe, på marken blommar vitsippor och svalört.

Jag äter min matsäck sittande på en sten i backen med denna ljuvliga utsikt

Sen är det dags att knalla upp på den sista toppen

Det är nåt visst med kullar med ett ensamt träd...

...och utsikten där uppe är inte heller så dålig

På väg där ifrån passerar jag Mandelmanns gård och trädgårdar...

...och går bygatan för att sen svänga ut på stora väg nr 9 för att ta bussen hem.

Bilderna från en utflykt till Rörums backar torsdagen den 6 april 2017

Se också Skånska Resor: Forsemölla vattenfall


Bloggar om vår, österlen


2 kommentarer:

  1. Hej. Hur lång är denna vandringen och hur många timmar tog den på ett ungefär. Jag funderar att gå den till våren. Häls. HannaBritta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej HannaBritta! Hela vandringen från avstigningen vid södra hållplatsen tills man kommer fram vid den norra handlar om drygt 3,5 km. Tar inte så lång tid, men ta dig tid, ha med matsäck och njut av vattenfall och utsikten...

      Radera