lördag 1 april 2017

Blåherremölla vid Maglehem

...kvarnmuseum och kafé i naturskön miljö
Laxtrappan vid Blåherremölla - en naturskön och kulturhistoriskt värdefull miljö där det sommartid serveras hembakat, arrangeras visning av den fortfarande fungerande vattenkvarnen och genomförs en rad olika aktiviteter.

Jag kom hit på mitt besök genom att stiga av bussen vid Maglehem. Där tog jag mig först en titt på den medeltida kyrkan...

...och på "Rullegården", en av de äldsta gårdarna i byn

En utblick österut från kyrkogården visar att havet är nära. Besök i de här trakterna går att kombinera med visiter vid till exempel Rigeleje strand och Juleboda strand.

Gatehus i Maglehem

Torget i Maglehem, här slår jag in på Sockenvägen söderut...

...och letar mig fram till närbelägna lilla byn Blåherremölla i dalgången vid Julebodaån. Jag lärde mig att namnet på byn kommer sig av den folkliga benämningen "blåherre" som betyder häger.

I Blåherremölla finns några gatehus som inte hör till möllan, men som bidrar till helhetsmiljön här

Jag passerar över bron...

...och kommer strax fram till själva möllegården

Kommer in på innergården. I huset till vänster finns kaféet och i byggnaden till höger vattenkvarnen

Del av kvarnhuset

Kvarnhuset på andra sidan, vid dammen. Till höger i bild vattenrännan som leder in till kvarnen.

Det är vackert här vid dammen

Jag får nog ta mig en närmare titt...

...på forsen och laxtrappan. Avkopplande att sitta här i stillheten och solskenet och lyssna till det rogivande bruset från ån...

När jag senare går till en av busshållplatserna ser jag korna på bete...

Bilderna från en utflykt till Maglehem och Blåherremölla söndagen den 26 mars 2017






Bloggar om skåne, kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar